وکیل کمک
۰

مراحل درخواست مهریه بعد از طلاق-درخواست مهریه

مراحل درخواست مهریه بعد از طلاق
بازدید 6427

مطالبه مهریه که این روزها بسیار جنجال برانگیز بوده و بسیاری از خانواده ها را درگیر این موضوع کرده است، بطوری که حتی زوجین و خانواده های آنها سالها در کش و قوس، گرفتن مهریه هستند.

از طرفی طبق قانون و عرف مهریه حق زوجه می باشد و از لحظه جاری شدن صیغه عقد نکاح مالک تمام آن چیزی می شود که طرفین توافق کرده اند. و درخواست مهریه هیچ ربطی به گرفتن طلاق و جدا شدن ندارد و زن هر موقع که مهریه خود را طلب کند، زوج باید تمام و کمال آنرا پرداخت کند.

 از طرفی دیگر چون معمولا اکثر آقایان سکه را به عنوان مهریه تعیین میکنند، وباافزایش چشمگیر قیمت سکه، پرداخت مهریه برای بسیاری از آقایان دشوار و حتی ناممکن شده است.

البته قوانین جدید تحت عنوان حمایت از خانواده برای مهریه وضع و اصلاح شده است که در ادامه به قانون جدید مهریه نیز خواهیم پرداخت.با توجه به این تفاسیر به هرحال مطالبه مهریه حق زن بود و باید پرداخت شود. ما در این مقاله قصد داریم تا مراحل درخواست مهریه و درخواست مهریه بعد از طلاق را به طور کامل شرح دهیم.

جدیدترین قانون مهریه

قوانین مهریه، مدت ها بود که دست نخورده و بدون اصلاح مانده بود.در سالهای اخیر با توجه به افزایش نرخ طلاق و البته افزایش قیمت ها، بخصوص قیمت سکه و طلا، متقاضیان مطالبه مهریه افزایش و آمار زندانیان مهریه روند صعودی را بخود گرفت.

از این رو قانون گذاران تصمیم گرفتند که قانون مهریه را اصلاح کرده تا از پرونده های جرایم مهریه کاسته شود.

قانون جدید مهریه از سال ۹۱ اجرایی شد و به موجب آن پرداخت مهریه را برای آقایان کمی راحت تر کرد.

از جمله دستوالعمل های قانون جدید مهریه می توان به موضوع اعسارو قسط بندی کردن مهریه با توجه به توان مالی زوج، تعیین سقف ۱۱۰ سکه طلا و مطالبه مهریه از طریق ثبت که مورد اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت باعث خلوت تر شدن دادگاه های خانواده شد.

در صورتی که مهریه زن، وجه نقد تعیین شده باشد اینگونه محاسبه می شود که ارزش آن مبلغ را به روز محاسبه میکنند.

مثلا اگر خانمی در سال ۱۳۹۰ مهریه اش ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده باشد و در سال ۱۴۰۰ درخواست مهریه کرده باشد، آن ۱۰۰ میلیون را با ارزش فعلی و روز محسابه کرده و زوج باید مبلغ روز را بپردازد.

در سال ۹۹به طور ناگهانی کمیسیون قضایی مجلس طرح جدیدی را پیشنهاد داد که به موجب آن ضمانت وصول مهریه به ۵ سکه کاهش پیدا کند. یعنی طرحی که در سال ۹۱ اجرا شد و وصول مهریه تا ۱۱۰ سکه ضمانت اجرایی زندان داشت به حدی کاهش پیدا کند که میزان سکه های مورد ادعای زوجه ۵ سکه باشد و به بیان دیگر کسی بر اثر نپرداختن مهریه به زندان نیفتد. که این طرح هنوز در دست اقدام است.

پس فعلا در حال حاضر قانون سال ۹۱ به اجرا گذاشته می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه اجرا گذاشتن مهریه و البته هزینه و مراحل این اقدام را شرح دهیم.

نحوه اجرا گذاشتن مهریه چگونه است؟

طبق قانون و شرعیت اسلامی، ما ۲ نوع مهریه داریم،.عند الاستطاعه.عند المطالبه

که در هر دو صورت قانون ،قوانینی مبنی بر دریافت و نحوه دریافت مهریه داراست که  البته مهریه حق زن است و باید تمام کمال هر آن چیزی که در روز عقد توافق شده پرداخت شود.

در قانون اساسی به محض جاری شدن صیغه عقد ،زن می تواند مهریه خود را مطالبه کند در واقع مالک آن می شود.

البته بنا به عرف زن وقتی اقدام به مطالبه و درخواست گرفتن مهریه را می کند که در زندگی دچار مشکل شده و از همسر خود می خواهد جدا شود.

 تفاوت این دو نوع مهریه در این است که در نوع اول زن مالک مهریه است و هر وقت که بخواهد می تواند برای آن درخواست بدهد و تا میزان ۱۱۰ سکه باید حتما پرداخت شود اما در نوع دوم مهریه زن وقتی می تواند برای مهریه درخواست بدهد که مرد از نظر مالی تمکن و استطاعت مالی داشته باشد که در این صورت موظف به پرداخت مهریه می باشد.

البته گرفتن مهریه بدون طلاق نیز طبق قانون امکان پذیر است.

در ادامه قصد داریم تا با نحوه گرفتن مهریه از درخواست مهریه تا وصول مهریه شما را آشنا کنیم.

در قانون جدید مهریه، شما از دو طریق می توانید مطالبه مهریه کنید.

۱٫از طریق دادگاه

۲٫از طریق اجرای ثبت.

مراحل درخواست مهریه بعد از طلاق

با توجه به شلوغی مراکز قضایی و درخواست زیاد برای مطالبه مهریه، قوه قضاییه روش درخواست مهریه را تغییر داد.

یعنی شما ابتدا بجای مراجعه مستقیم به دادگاه ابتدا باید از طریق اجرای ثبت اقدام به مطالبه مهریه کنید.

اقدام از طریق اجرای ثبت هزینه کمتری در بر دارد و البته سرعت رسیدگی، نسبت به اقدام از طریق دادگاه بیشتر است.

و البته از دیگر مزیت های اقدام از طریق اجرای ثبت امکان ممنوع الخروج کردن مرد است که از روش اقدام از طریق دادگاه این پیشبینی نشده است.

در روش اقدام از طریق ثبت شما باید تمام مدارک شناسایی به همراه سند ازدواج را به دفتر ثبت ازدواجی که در آن ازدواج خود را ثبت کردید مراجعه کنید و تقاضای درخواست مهریه خود را ثبت نمایید.

 پس از آن اداره اجرا برگ اجرائیه را به زوج ابلاغ می‌کند تا ظرف ده روز نسبت به پرداخت مهریه اقدام کند در غیراینصورت با معرفی اموال توسط زوجه اموال زوج توقیف می‌شود.

به این نکته هم اشاره کنیم که در این روش شما زودتر می توانید مرد را ممنوع الخروج کنید نسبت زیرا در روش مراجعه به دادگاه باید منتظر حکم قطعی دادگاه بمانید.

ولی به این هم باید اشاره کنیم که ،در اجرای ثبت نمی توانید زوج را زندانی کنید ولی در دادگاه تحت شرایطی میتوان او را به زندان انداخت.

در صورت افزایش قیمت سکه در طول عملیات اجرایی، زن ممکن است ضرر کند زیرا اجرای ثبت، به افزایش قیمت توجه نمی کند ولی دادگاه، قیمت زمان اجرای حکم را ملاک می‌داند.

یک نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم، که بسیاری از خانم ها نمیدانند و در ادامه مراحل درخواست مهریه خود دچار مشکل می شوند. آن هم این است که اگر زوج متوجه درخواست مهریه توسط زن را شود و بخواهد قبل از شروع فرآیند دادرسی هر آن چیزی را که دارد بنام دیگری کند، تکلیف چیست؟

در جواب باید گفت که موضوعی تحت عنوان “قرار تامین خواسته” در قانون پیش بینی شده است که به موجب این قانون زن می تواند قبل صدور حکم و شروع فرآیند دادرسی اموال شوهر را توقیف کند.

بدین ترتیب که زوجه لیستی از اموال زوج را ارائه می دهد و مراجع قضایی تا زمان تعیین تکلیف آنها را توقیف میکند، این بدان معنی نیست که آقا حق استفاده از این اموال ندارد، از آنها می تواند استفاده کند، فقط نمی تواند به غیر انتقال دهد و یا به فروش برساند.

و اما مطالبه مهریه از طریق دادگاه به چه شکلی انجام می شود،

ابتدا شما باید یک دادخواست مبنی بر درخواست و مطالبه مهریه از طریق دفاتر خدمات قضایی در سیستم جامع قوه قصاییه ثبت کنید تا روند بررسی شروع شود.

لازمه این کار ثبت نام در سامانه ثنا می باشد که با توجه به شیوع ویروس کرونا می توانید در منزل و بصورت اینترنتی ثبت نام کرده و احراز هویت کنید.

پس از آن ابلاغیه ای مبنی بر درخواست شما برای زوج ارسال می شود که ظرف مدت تعیین شده باید به دادگاه مراجعه کرده و در جریان دادرسی قرار گیرد.

که در این مرحله زوج می تواند تقاضای اعسار و قسط بندی دهد. درصورتی که مرد نه حاضر شود جلسات را شرکت کند و نه حاضر به پرداخت مهریه باشد، قاضی حکم به جلب و توقیف اموال وی را می دهد.

مراحل درخواست مهریه بعد از طلاق

هزینه اجرا گذاشتن مهریه

هزینه ی دادرسی که در مرحله ی دادگاه پرداخت می شود، بیشتر است.

چرا که شما باید سه و نیم درصد ارزش خواسته را همزمان با طرح دادخواست به عنوان هزینه ی دادرسی بپردازید.

البته امکان قسط بندی و درخواست اعسار برای شما وجود دارد، در حالی که برای اقدام از طریق اداره ی اجرای ثبت، نیازی به پرداخت چنین هزینه ایی نیست و فقط باید هزینه ثبت را پرداخت کنید.

تفاوت هزینه این دومرجع در این است که در مطالبه مهریه از طریق دادگاه ، ابتدا بایستی هزینه دادرسی را پرداخت نمایید و در خصوص اجرا گذاشتن مهریه ، زمان وصول مهریه ، هزینه اجرا یا همان نیم عشر دولتی از مرد اخذ می شود.

نحوه گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

در طلاق توافقی شرایط کمی متفاوت تر است، به این دلیل که در این نوع طلاق همه چی مورد توافق ۲ طرف می باشد.

به این صورت که که زن و مرد بر سر مهریه، نفقه، حضانت و موارد دیگر به توافق رسیده و صورتجلسه ای که به امضا طرفین رسیده را به عنوان سند به دادگاه ارائه می شود.

پس در طلاق توافقی آنچه مورد قبول است که دو طرف بر سر آن به توافق رسیده اند.

شاید برای برخی سوال باشد که اگر زوج به توافق خود پایبند نبود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در پاسخ باید به موارد زیر اشاره کنیم؛

مهریه ۱۱۰ سکه یا معادل ریالی آن، ضمانت اجرای جلب در صورت نپرداختن آن وجود دارد. بنابراین اگر اقساط مهریه، ۱۱۰ سکه حتی بعد از طلاق توافقی پرداخت نشود زوجه می تواند اقدام قانونی کند.

امکان ممنوع الخروج کردن زوج توسط زوجه بعد از طلاق توافقی با این شرط که زوج اقساط مهریه را پرداخت نکند وجود دارد.

معمولا در دادگاه، تغییر اقساط سکه توافق شده بین زوجین را در صورت ادعای زوج مبنی بر عدم توانایی پرداخت یا دادخواست تعدیل نمی پذیرند اگرچه موارد نقض آن هم دیده شده است.

پس از صدور رای طلاق توافقی زن و شوهر متقاضی طلاق می توانند توافق کند که برای اقساط مهریه قبوض اقساطی توسط دفتر طلاق صادر شود. نپرداختن چند قبض اقساطی باعث حال شدن باقی مانده مهریه خواهد شد.

امکان جلب همسر سابق به دلیل نپرداختن اقساط مهریه بالای ۱۱۰ سکه وجود ندارد حتی اگر توافق کرده باشند. در صورت نپرداختن زوجه می تواند اموال او را توقیف کند و یا اگر کارمند باشد یک چهارم یا یک سوم حقوق را توقیف نماید.

نحوه گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی:

گرفتن مهریه بعد از طلاق غیابی

براساس ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی اگر مرد از دادن نفقه به همسر خود خودداری کند و یا توانایی مالی پرداخت نفقه را نداشته باشد و با وجود دادخواست زن و ابلاغ واقعی آن به مرد، در جلسات دادگاه حضور پیدا نکند و لایحه ندهد، زن می‌­تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند که در این صورت دادگاه حکم طلاق غیابی صادر خواهد کرد.

در صورتی که موارد زیر اثبات شود نیز زن می تواند بصورت غیابی طلاق خود را بگیرد؛

ضرب و شتم زن توسط مرد و عسروحرج و عدم داشتن امنیت جانی زن

اعتیاد مرد به مواد مخدر خطرناک و مشروبات الکلی

ابتلای مرد به بیماری صعب­العلاج

محکومیت مرد به حبس پنج سال و بیشتر

عدم توانایی جنسی مرد

خودداری یا عدم توانایی شوهر در دادن نفقه

طلاق غیابی در صورت متواری بودن مرد

هرگاه شخصی چهارسال تمام غایب مفقودالأثر باشد، زن او می­‌تواند تقاضای طلاق کند.

اما مهریه بعد از طلاق غیابی به چه شکلی می تواند باشد، در هر صورت مهریه حق زن بوده و حتی در مورد طلاق غیابی باید حقوق زن از جمله مهریه و نفقه تعیین تکلیف شود تا حکم به اجرا درآید.

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد و صفر 9099072958