وکیل کمک
۰

مهریه در دوران عقد

مهریه دردوران عقد
بازدید 4843

دوران عقد یا به اصطلاح نامزدی، دورانی برای شناخت بیش تر زوجین از یکدیگر می باشد، در برخی شرایط به دلیل عدم تفاهم و مسائل دیگر زوجین تصمیم به جدایی می گیرند و زوجه اقدام به درخواست مطالبه مهریه خود می نماید. 

به عنوان مثال در یکی از گزارش های دریافت شده توسط کارشناسان حقوقی مجموعه ما، خانمی با گذشت ۶ ماه از زمان عقدشان، تصمیم به جدایی گرفته و با راهنمایی های اشتباه تصور می کرد با ارائه دادخواست طلاق، محکوم شده و مهریه به هچ عنوان به وی تعلق نمی گیرد. در صورتی که این موضوع باید در ۲ شرایط مختلف بررسی شود. چنانچه که زوجه، دوشیزه باشد و تصمیم به طلاق داشته باشید می تواند نیمی از مهریه خود را دریافت نماید و در غیر این صورت می تواند مهریه خود را به صورت کامل مطالبه نماید. 

ما در این مطلب تلاش کردیم به تمامی سوالات شما درباره این موضوع پاسخ مناسبی بدهیم، در صورتی که سوالاتی در پیرامون موضوع مهریه در دوران عقد دارید می توانید با مجوعه وکیل کمک تماس گرفته تا کارشناسان ما ابهامات شما را در این خصوص مرتفع سازند.

حکم مهریه

بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به محض عقد ، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر گونه تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی 

به مجرد عقد زن مالک مهر میشود و میتواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

تبصره (الحاقی ۱۳۷۶/۴/۲۹) – چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.
آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دادگستری و وزارت امور اقتصادی و دارائی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

در این بین بعضی از زوجین در دوران عقد به مشکلاتی می خورند و تصمیم به جدایی می گیرند، حال سوال این جاست که اگر در حین عقد زن و شوهر از هم جدا شوند بدون اینکه زیر یک سقف بروند تکلیف حق وحقوق زن طبق قانون به چه شکلی است.

مهمترین بحث در طلاق ضمن عقد باکره بودن زن است که ما در ادامه قصد داریم تا به این سوال که مهریه دختر باکره چگونه محاسبه می شود ؟ پاسخ دهیم.

مهریه دختر باکره چگونه محاسبه می شود؟

ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی

هر گاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد‌ حق دارد مازاد از نصف را عیناً یا مثلا یا قیمتا استرداد کند.

در توضیح ماده قانون بالا باید ذکر کنیم که اگر زن در دوران عقد مهریه خود را مطالبه کند و قصد جدایی نداشته باشد ،مرد موظف است تمام مهریه مندرج در عقد نامه را تمام و کمال پرداخت کند حتی اگر رابطه زناشویی نداشته و خانم دوشیزه باشد.

ولی اگر در در دوران عقد زوجه قصد به جدایی داشته و باکره باشد، تنها نصف مهریه به او تعلق می گیرد و در صورتی که بیش تر از نصف مقدار مهریه اش را دریافت کرده باشد باید آن را به مرد بازگرداند.

“بر اساس قانون اگر دختر دوشیزه مهریه خود را مطالبه و کل مهریه را دریافت کند و اثبات شود که خانم باکره بوده باید نصف مهریه را به همسرش برگرداند.”

مراجع قضایی رسیدگی به پرونده های خانواده معمولا برای اثبات باکره بودن زن به اقراقه دو طرف استناد می کنند و در صورتی که طرفی این موضوع را رد کند طبق دستور دادگاه خانم به پزشکی قانونی جهت انجام آزمایش پرده بکارت ارجاع داده می شود.

نحوه اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد، هیچ تفاوتی با حالت های دیگر ندارد. برای این منظور، زن یا وکیل مهریه باید به دایره اجرائیات ثبت، مراجعه کرده و فرم مطالبه مهریه را پر نمایند. بعد از آن از اموال و دارایی های رسمی مرد استعلام گرفته می شود و در صورتی که مرد در مت ۱۰ روز از صدور اجرائییه، مهریه همسر خود را نپردازد، زن حق توقیف اموال بابت مهریه را دارد.

در نتیجه زن می تواند با فروش و یا به مزایده گذاشتن اموال همسرش، مهریه خود را دریافت نماید. چنانچه بعد از استعلام میزان دارایی مرد مشخص شود که مرد مال و یا دارایی رسمی دارد و یا حتی اموال وی به اندازه مهریه زوجه نمی باشد، زن می تواند به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کرده و دادخواست مطالبه مهریه خود را تنظیم و به دادگاه خانواده ارائه دهد.

مثال :

در چند مورد عجیب که با مرکز مشاوره وکیل کمک تماس گرفته بودند، موضوع از این قرار بود که زوجه در هنگام عقد مهریه خود را به طور محضری به شوهر بخشیده بود و در چند ماه بعد و با بروز مشکلات، این دو تصمیم به جدایی می گیرند و چون خانم تمام مهریه خود را بخشیده بود و در سندی ک در محضر ثبت شده بود، ذکر کرده بود که مهریه خود را گرفته است، خانم مجبور به استرداد نصف مهریه خود به آقا شده بود.

سخن نهایی 

در اصل مطالبه مهریه به باکره بودن یا نبودن زوجه هیچ ارتباطی ندارد و در هر صورتی مهریه حق زن می باشد و او می تواند هر زمانی که بخواهد اقدام به مطالبه مهریه خود نماید و مرد موظف می باشد تا تمام و کمال مهریه زوجه را بدهد. البته در صورت باکره بودن خانم، در شرایی که قصد طلاق داشته باشد تنها می تواند نیمی از مهریه خود را دریافت نماید. 

ما در این مطلب برای شما نحوه مطالبه مهریه در دوران عقد و نحوه محاسبه مهریه دختر باکره را شرح دادیم تا پاسخ مناسبی برای سوالات شما در این خصوص باشد. در صورتی که هنوز ابهامات شما پیرامون این موضوع رفع نشده و یا برای نگارش و تنظیم دادخواست مطالبه مهریه به مشاوره نیاز دارید می توانید با مجموعه ما تماس بگیرید تا کارشناسان حقوقی وکیل کمک در کم تر از یک ساعت این امور را برای شما پیگیری و انجام دهند.

سوالات متداول

آیا تنها در صورت طلاق در دوران عقد می توانم اقدام به مطالبه مهریه ام نمایم ؟

خیر. در هر زمانی می توانید مهریه خود را مطالبه نمایید.

بهترین روش اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد چیست ؟

بهترین روش برای اجرا گذاشتن مهریه و مطالبه آن، رجوع به دفتر محل وقوع عقد می باشد و پر کردن فرم مطالبه مهریه از طریق دایره اجراییات ثبت اداره ثبت اسناد و املاک و توقیف اموال با سند رسمی زوج می باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد و صفر 9099072958