وکیل کمک
۰

نحوه گرفتن مهریه چگونه است؟

بازدید 6814

یکی از پر بحث ترین موضوعاتی که زوجین همیشه بر سر آن جدال دارند، مهریه، تعیین آن و مطالبه اش می باشد. با توجه به اینکه مهریه حق قانونی و شرعی زن می باشد، وی می تواند در هر زمانی اقدام به مطالبه مهریه اش از مرد نماید و مرد نمی تواند از دادن مهریه به همسرش امتناع نماید.

متاسفانه برخی از زوجین موضوع مهریه را جدی نگرفته و بعد از ازدواج و پیش آمدن موضوعی مانند طلاق، بر سر دریافت مهریه، اختلاف و تنش زیادی میان آن ها شکل می گیرد.

ما در این مطلب چیستی مهریه و انواع آن، نحوه مطالبه مهریه را برایتان شرح داده و بررسی کرده ایم. چنانچه شما هم با همسر خود بر سر مهریه اختلاف دارید، می توانید برای دریافت مشاوره با مجموعه وکیل کمک تماس بگیرید.

انواع مهریه

مهریه با توجه به توانایی مالی مرد، به دو بخش عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم بندی می شود.

اگر مرد دارای تمکن مالی باشد یعنی توانایی پرداخت مهریه زن را به صورت کامل داشته باشد، مهریه عندالمطالبه است. (یعنی پرداخت مهریه عندالمطالبه هیچ ارتباطی به شرایط مالی مرد نداشته و در هر صورتی مرد موظف به پرداخت آن می باشد)

در مهریه عندالستطاعه به علت ناتوانی مرد در پرداخت مهریه، هیچ اجباری برایش وجود نداشته و زن نمی تواند به خاطر پرداخت نکردن مهریه  حکم حبس مرد را بگیرد و یا حتی او را تحت فشار قرار دهد. ( یعنی پرداخت مهریه عندالستطاعه وابسته به شرایط مالی مرد است)

مهریه از نظر زمان تعیین :

۱_ مهرالمسمی : با توافق زوجین در سند ازدواج ثبت شده است.

۲_ مهرالمثل : برای تعلق این مهریه به زن باید ۲ شرط بر قرار باشد. اول اینکه هنگام عقد مهریه مجهول باشد. دوم این موضوع که قبل از تعیین شدن مهریه نزدیکی بین زوجین صورت گرفته باشد.

۳_ مهرالمتعه : این نوع مهریه زمانی به زن تعلق خواهد گرفت که مهریه در عقد دائم مشخص نشده باشد و قبل از رابطه زوجیت مرد زن خود را طلاق دهد.

قانون جدید مطالبه مهریه

در قانون اساسی به محض جاری شدن صیغه عقد، زن می تواند مهریه خود را مطالبه کند در واقع مالک آن می شود. با توجه به قانون جدید مهریه، فرقی نمی کند که مهره زن چه مقدار است، مرد مکلف به پرداخت ۱۰۰ سکه می باشد و بیش تر از این مقدار، زندان ندارد.

البته در شرایطی که زن بتواند، اثبات نماید که مرد استطاعت مالی برای پرداخت مهریه را دارد، می تواند اموال مازاد شوهر که جزو مستثنیات دین نمی باشد را توقیف کند.

مطابق ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده مصوب اسفند ۹۱

 هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد وصول آن مشمول مقررات ماده ۲ قانون اجرای محکومیت های مالی است .

چنانچه مهریه بیش از این میزان باشد در خصوص مازاد فقط ملائت و توانایی مالی زوج ملاک پرداخت است. رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است.

همچنین مطابق ماده ۳ قانون جدید نحوه اجرای محکومیت های مالی

اگر استیفای مهریه از طریق مذکور در این قانون ممکن نشود زوج به تقاضای زوجه تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته شدن ادعای اعسار او یا جلب رضایت زوجه حبس می شود.

البته بنا به عرف زن وقتی اقدام به مطالبه و درخواست گرفتن مهریه را می کند که در زندگی دچار مشکل شده و از همسر خود می خواهد جدا شود. گرفتن مهریه بدون طلاق نیز با توجه به قانون ممکن می باشد. در ادامه قصد داریم تا با نحوه گرفتن مهریه از درخواست مهریه تا وصول مهریه شما را آشنا کنیم.

از دو طریق می توان برای مطالبه مهریه اقدام کرد :

۱_ از طریق دادگاه

اقدام از طریق دادگاه اینگونه است که فرد باید از طریق ارسال دادخواست درخواست مهریه خود را به همسر خود اعلام نماید تا با توجه به تاریخی که دادگاه تعیین کرده است، دو طرف در دادگاه حاضر شوند.

در این روش زن می‌تواند مهریه، هزینه ابطال تمبر و حق الوکاله وکیل را مطالبه نماید. اگر زن درخواست اعسار کند و اعسار او ثابت شود، می‌تواند از پرداخت هزینه دادرسی معاف شود.

طبق قانون، مهریه با توجه به نرخ روز محاسبه می شود که اغلب سکه طلا را به عنوان مهریه خود قرار می دهند، پس قیمت روز سکه طلا را محاسبه می کنند.

بعد از اتمام جلسه دادگاه و بررسی موضوع توسط قاضی پس از مدتی رای صادر شده و به اجرای احکام ابلاغ می شود.

حالا اینجا یک سوال پیش می آید که اگر مرد توان پرداخت به صورت یک جا مهریه را نداشته باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد ؟

 در جواب به این سوال باید گفت که شوهر می تواند مهریه را قسط بندی کند و آن را در طی اقساطی ک تعیین می شود بدهد.

۲_ اقدام از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی

در این روش هزینه مطالبه مهریه از دادگاه کمتر است و البته سرعت رسیدگی و پیگیری روند کارها سریع تر است.

در روش اقدام از طریق ثبت شما باید با همرا داشتن تمام مدارک شناسایی به همراه سند ازدواج را به دفتر ثبت ازدواجی که در آن ازدواج خود را ثبت کردید، مراجعه نمایید و تقاضای درخواست مهریه خود را ثبت نمایید.

 پس از آن اداره اجرا برگ اجرائیه را به زوج ابلاغ می‌کند تا ظرف ده روز نسبت به پرداخت مهریه اقدام کند در غیر این صورت با معرفی اموال توسط زوجه اموال زوج توقیف می‌شود.

به این نکته هم اشاره کنیم که در این روش شما زودتر می توانید مرد را ممنوع الخروج کنید؛ زیرا در روش مراجعه به دادگاه باید منتظر حکم قطعی دادگاه بمانید.

ولی به این هم باید اشاره کنیم که، در اجرای ثبت نمی توانید زوج را زندانی کنید ولی در دادگاه تحت شرایطی خاص می توان او را به زندان انداخت.

در صورت افزایش قیمت سکه در طول عملیات اجرایی، زن ممکن است ضرر کند زیرا اجرای ثبت، به افزایش قیمت توجه نمی کند ولی دادگاه، قیمت زمان اجرای حکم را ملاک می‌داند.

نحوه گرفتن مهریه

همان طور که در بالا اشاره کردیم هم از طریق دادگاه و هم از طریق ثبت اسناد رسمی می توانید مهریه خود را مطالبه کنید که به خاطر امتیازهایی که، اقدام از طریق دادگاه به زوجه می دهد اکثرا از این طریق اقدام به اجرا گذاشتن و گرفتن مهریه خود می نمایند که برای این منظور باید دادخواست تهیه شود که در ادامه نحوه انجام و مدارک مورد نیاز برای ارسال دادخواست را خواهیم گفت.

شرایط گرفتن مهریه (مطالبه مهریه)

۱_ زن نباید مهریه اش را بخشیده باشد.

۲_ اگر یک بار مهریه اش را گرفته باشد نمی تواند مجددا درخواست مطالبه مهریه را داشته باشد.

۳_ بعد از جاری شدن عقد دائم یا موقت می تواند درخواست مطالبه مهریه نماید.

۴_ در صورت فوت همسرش در صورتی که در زمان حیات او مهریه اش را نبخشیده باشد.

۵_ اگر زنی در زمان حیات شوهرش مهریه اش را نگرفته باشد می تواند بعد از مرگش مهریه را از وراث دریافت نماید.

دادخواست مطالبه مهریه

 برای نحوه گرفتن مهریه و ثبت دادخواست مطالبه مهریه ابتدا شما باید در سامانه ثنا ثبت نام کنید و از طریق سامانه ثنا دادخواست خود را ثبت کنید.

ما نمونه ای از دادخواست مطالبه مهریه را در زیر ارائه داده ایم.

نکته ایی که باید به آن اشاره کنیم این است که، در بخش خواسته می توان جهت جلوگیری از اخفای اموال تامین خواسته و توقیف اموال را نیز ذکر کرد.

 

نمونه دادخواست مطالبه مهریه-نحوه گرفتن مهریه

مدارک لازم برای دادخواست مهریه

علاوه بر ثبت دادخواست در مراکز و شعبات دفتر قضایی قوه قضایی، شما باید اسناد و مدارک خود را نیز ضمیمه دادخواست خود نمایید این مدارک عبارت است از:

 ۱_ کپی شناسنامه و کارت ملی

۲_ کپی سند و عقد نامه ازدواج

۳_ وکالت نامه

۴_ شرح دادخواست که نمونه ایی از شرح درخواست مهریه

شرح دادخواست مطالبه مهریه

ریاست محترم دادگاه، با سلام، احتراما به استحضار می رساند موکل و خوانده به موجب عقدنامه شماره …….. مورخ ۰۶/۱۱/۹۱ به عقد دائم یکدیگر درآمده اند. مهریه موکل عبارت است از هزار عدد سکه تمام بهار آزادی که بر ذمه ی زوج عندالمطالبه می باشد. موکل به موجب این دادخواست شصت سکه از مهریه اش را مطالبه می نماید. با عنایت به مراتب فوق صدور حکم به پرداخت مهریه از آن مقام محترم مورد استدعاست.

همچنین صدور تامین خواسته در خصوص ۱۰۰ عدد سکه تمام بهار آزادی به ارزش تقریبی ۹۰۰ میلیون ریال و اجرای قرار قبل از ابلاغ، مورد تقاضاست.

سخن آخر

مهریه حق زن است و او می تواند هر زمانی که مایل باشد مهریه اش را از مرد بگیرد. فرقی نمی کند صیغه جاری شده دائم باشد یا موقت، در هر دو حالت مرد موظف است مهریه را به زنش بپردازد و نمی تواند از آن امتناع کند.

اگر مهریه زنی عندالمطالبه باشد و در خواست مطالبه مهریه کند، فرقی نمی کند که مرد شرایط پرداخت مهریه را به زن داشته یا نداشته باشد. مرد مجبور است مهریه را تمام و کمال به زن پرداخت کند.

اما اگر مهریه عندالستطاعه باشد در صورت داشتن توانایی مالی مرد باید مهریه را پرداخت کند. در غیر این صورت هیچ اجباری برای پرداخت مهریه نیست.

خیلی اوقات شرایطی پیش می آید که تعیین مهریه به تاخیر افتاده و زوجین مجبور می شوند بدون تعیین مهریه عقد دائم را انجام دهند. خوشبختانه قانون برای تمامی این حالت ها، روش تعیین مهریه که حق یک زن است را در نظر گرفته، پس نباید نگرانی از این بابت داشته باشید.

همان طور که در مقاله اشاره شد دعوای مهریه و سوالاتی که در مورد نحوه گرفتن مهریه وجود دارد، با دانستن مراحل مطالبه مهریه و نحوه اجرا گذاشتن مهریه و اطلاع کافی از موارد حقوقی می توانید آسان تر این مسیر پر پچ و خم را طی نمایید.

بیشتر سوالاتی که از مشاوران ما می شود این است که: اجرا گذاشتن مهریه چقدر زمان می برد؟

در جواب به این سوال باید گفت که این زمان بسته به شرایط و موضوعات پرونده متفاوت خواهد بود، ولی با دانستن بخشی از قانون که مربوط به مهریه زن است می توان این زمان را کوتاه تر کرد.

در صورتی که ابهامات و سوالات شما پیرامون موضوع مهریه مرتفع نشده، می توانید با مجموعه ما تماس گرفته تا کارشناسان حقوقی وکیل کمک، راهنمایی لازم در این خصوص را به شما بدهند.

سوالات متداول 

بهترین روش مطالبه مهریه چگونه است ؟

شما برای مطالبه مهریه خود از ۲ روش می توانید اقدام نمایید. از طریق دادگاه و اجرای ثبت که در متن مقاله مراحل این فرایند را برایتان شرح داده ایم.

برای ارائه دادخواست مهریه چه مدارکی نیاز است ؟

کپی شناسنامه و کارت ملی، کپی سند و عقد نامه ازدواج، وکالت نامه و شرح دادخواست که نمونه ایی از شرح درخواست مهریه.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد و صفر 9099072958