وکیل کمک
۰

ابلاغ واقعی و انواع آن

ابلاغ واقعی و انواع آن
بازدید 2333

با توجه به اهمیت موضوع ابلاغیه در روند دادرسی و قوانین مربوط به آن ما در این مطلب برای شما درباره انواع ابلاغیه واقعی صحبت کردیم؛ زیرا دانستن پاسخ سوال ابلاغ واقعی چیست و انواع آن باعث می شود تا شما در صورت مواجه شدن با یکی از آن ها خیلی راحت اقدامات لازمه را انجام داده تا از پایمال شدن حقتان جلوگیری نمایید.  

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیش تر در این خصوص می توانید با کارشناسان مجموعه وکیل کمک تماس حاصل فرمایید.

 ابلاغ واقعی چیست

زمانی که اوراق قضایی مانند اخطاریه، احضاریه و … به صورت مسقتیم و توسط مامور ابلاغ به فرد خوانده تسیلم می شود، در اصطلاح به این نوع ابلاغ، ابلاغ واقعی می گویند.

ابلاغ واقعی تنها توسط مامور ابلاغ به فرد داده می شود و این مامور تا ۲ روز فرصت دارد تا ابلاغیه را تسلیم فرد خوانده و رسید دریافت کند.

 در صورت امتناع از دریافت ابلاغیه توسط فرد خوانده شده، مامور ابلاغ موظف است تا این موضوع را در برگه اخطاریه قید و اعاده نماید.

ابلاغ واقعی به ادارات دولتی و سازمان های وابسته به دولت

ابلاغ واقعی به ادارات دولتی و سازمان های وابسته به دولت

ماده ۷۵ قانون آیین دادرسی مدنی

در دعاوی راجع به ادارات دولتی و سازمانهای وابسته به ‌دولت و موسسات مأمور خدمات عمومی و شهرداریها و نیز موسساتی که تمام‌ یا بخشی از سرمایه آنها متعلق به دولت است اوراق اخطاریه و ضمایم به رئیس دفتر مرجع مخاطب یا قائم مقام او ابلاغ و در نسخه اول رسید اخذ ‌می‌شود.

در صورت امتناع رئیس دفتر یا قائم‌مقام او از اخذ اوراق، مراتب در برگ اخطاریه قید و اوراق اعاده می‌شود.

در این مورد استنکاف از گرفتن‌ اوراق اخطاریه و ضمایم و ندادن رسید تخلف از انجام وظیفه خواهد بود و به ‌وسیله مدیر دفتر دادگاه به‌مراجع صالحه اعلام و به مجازات مقرر در قانون‌ رسیدگی به تخلفات اداری محکوم خواهد شد.

‌تبصره – در دعاوی مربوط به شعب مراجع بالا یا وابسته به دولت به مسؤول دفتر شعبه مربوط یا قائم مقام او ابلاغ خواهد شد.

با توجه به این ماده، چنانچه مامور ابلاغ، ابلاغیه را به صورت مستقیم به رییس دفتر حقوقی و یا قائم مقام وی تحویل دهد، این ابلاغ از نوع ابلاغ واقعی می باشد. در این شرایط رییس دفتر، به صورت قانونی وظیفه دارد تا برگه را تحویل بگیرد و رسید را نیز تحویل مامور مربوطه دهد و در صورت امتناع متخلف محسوب خواهد شد و پیگیری این موضوع نیز در دادگاه رسیدگی به تخلفات اداری امکان پذیر می باشد.

ابلاغ واقعی به شرکت های خصوصی

ابلاغ واقعی به شرکت های خصوصی

ماده ۷۶ قانون آیین دادرسی مدنی

در دعاوی راجع به سایر اشخاص حقوقی دادخواست و ضمائم آن به مدیر یاقائم مقام او یا دارنده حق امضاء و در صورت عدم امکان به مسوول دفتر موسسه با رعایت مقررات مواد (۶۸، ۶۹ و ۷۲) ابلاغ خواهد شد.

تبصره ۱- در مورد این ماده هرگاه ابلاغ اوراق دعوا در محل تعیین شده ممکن نگردد، اوراق به ادرس اخرین محلی که به اداره ثبت شرکتها معرفی شده ابلاغ خواهد شد.
تبصره ۲- در دعاوی مربوط به ورشکسته، دادخواست و ضمائم آن به اداره تصفیه امور ورشکستگی یا مدیر تصفیه ابلاغ خواهد شد.

تبصره ۳- در دعاوی مربوط به شرکتهای منحل شده که دارای مدیر تصفیه نباشند، اوراق اخطاریه و ضمائم آن به اخرین مدیر قبل از انحلال در اخرین محلی که به اداره ثبت شرکتها معرفی شده است، ابلاغ خواهد شد. 

با توجه به این ماده در خصوص ابلاغ واقعی شرکت های خصوصی، اوراق قضایی باید به مدیر و یا قائم مقام وی تحویل داده شوند.

در صورتی که چندین نفر با هم تشکیل یک شخصیت حقوقی را بدهند به گونه ای که این جمع فاقد یک شخصیت حقوقی مستقل باشد،ابلاغ واقعی باید تسلیم تک تک خواندگان شود.

ابلاغ واقعی به شرکت های ورشکسته

ابلاغ واقعی به شرکت های ورشکسته

در تبصره ۲ ماده ۴۶ قانون آیین دادرسی مدنی به این موضوع اشاره شده که ابلاغ دادخواست در دعاوی مربوط به شرکت های ورشکسته به اداره تسفیه امور ورشکستگی و یا مدیر تسفیه ابلاغ می شود.

در اصل مدیر تسفیه در اینجا قائم مقام قانونی شرکت ورشکسته محسوب شده و از زمانی که حکم ورزشکستگی صادر شود؛ هر نوع دعوایی در خصوص این شرکت صورت بگیرد، با طرفیت این مدیر می باشد.

البته در رابطه با شرکت های منحل شده که فاقد مدیر تسفیه می باشند، ابلاغیه و اخطاریه ها برای آخرین مدیر قبل از منحل شدن شرکت ارسال می شود. (به این موضوع در  تبصره ۳ ماده ۷۶ قانون آیین دادرسی مدنی پرداخته شده )

ماده ۴۶ قانون آیین دادرسی مدنی

ابلاغ دادنامه به وکیلی که حق دادرسی در دادگاه بالاتر را ندارد یا برای وکالت در آن دادگاه مجاز نباشد و وکیل در توکیل نیز نباشد، معتبر نخواهد بود.

سخن نهایی

با توجه به اینکه یکی از مهم ترین مراحل در فرایند دادرسی در دادگاه ها مشاهده ابلاغیه می باشد، پس بهتر است با یکی از مهم ترین انواع ابلاغیه، یعنی ابلاغ واقعی آشنا باشید. ما در این مطلب تلاش کردیم تا تمامی موارد پیرامون موضوع انواع ابلاغ واقعی را مطرح نماییم، تا ابهامات شما را مرتفع سازیم.

در صورتی که با خواندن این مطلب پاسخ مناسبی برای سوال های خود یافت نکردید، می توانید با مجموعه وکیل کمک تماس گرفته و تمامی سوالات خود را از کارشناسان حقوقی ما بپرسید.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد و صفر 9099072958