وکیل کمک
۰

مالیات بر درآمد اجاره ملک

مالیات بر درآمد اجاره ملک
بازدید 19422

مالیات بر درآمد اجاره ملک، مالیاتی بوده که از فرد اجاره دهنده ملک دریافت می شود و افراد تا ۳۱ تیرماه برای پرداخت آن مهلت دارند.

از سوی دولت با توجه به درآمد شخص و یا شرکت ها، مالیاتی برای افراد وضع می شود و افراد موظف هستند مالیات تعیین شده را در زمان مشخص پرداخت نمایند. مالیات ها به دو دسته شامل مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم تقسیم می شوند. مالیاتی مستقیم به دسته ای از مالیات اطلاق می شود که به صورت مستقیم از دارایی افراد اخذ می شود. اما مالیات غیر مستقیم به صورت قسمتی از قیمت کالا و یا خدمات ارائه شده از افراد دریافت می شود.

مالیات بر درآمد اجاره ملک، یکی از انواع مالیات مستقیم بوده و نحوه محاسبه و مهلت پرداخت آن متفاوت بوده که در ادامه مطلب توضیحات کامل تری در این رابطه ارائه خواهیم کرد.

چنانچه با مطالعه مطلب و همچنین راه حل های ارائه شده موفق به انجام فرآیند مورد نظر نشده باشید، میتوانید با کارشناسان مجموعه ارتباط گرفته و مالیات بر در آمد اجاره ملک ۱۴۰۲ خود را پرداخت نمایید.

مالیات بر درآمد اجاره ملک چیست؟

با توجه به توضیحات ارائه شده، مالیات به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی می شوند. مالیات مستقیم در پنج دسته طبقه بندی می شود که شامل مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد اتفاقی و مالیات بر درآمد املاک و مستغلات.

همچنین مالیات بر درآمد املاک به انواع مختلفی دسته بندی می شود که در ادامه اشاره خواهیم کرد.

  • مالیات بر نقل و انتقال ملک
  • مالیات بر درآمد اجاره
  • مالیات بر مستغلان خالی

مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۲ از انواع مالیات بر درآمد املاک بوده و بر اساس شرایط و قوانین، از فرد اجاره دهنده اخذ می شود.

مالیات بر درآمد اجاره ملک می تواند برای ملکی تعیین شود که مسکونی، اداری یا تجاری باشد.

بر اساس ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم: « درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می گردد، عبارتست از کل مال ‌الاجاره، اعم از نقدی و غیرنقدی، پس از کسر بیست و پنج ‌درصد، بابت هزینه ‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک، نسبت به مورد اجاره. » بنابراین، همانطور که ملاحظه می شود، مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۲، به ۷۵ درصد اجاره بهای تعیین شده تعلق می گیرد.

مالیات بر درآمد اجاره ملک چیست؟

مالیات بر درآمد اجاره ملک بر عهده چه کسی است؟

مالیات بر درآمد اجاره ملک، یکی از انواع مالیات بر درآمد املاک است که از فرد اجاره دهنده برداشت می‌شود. فرد اجاره دهنده می‌تواند مالک ملک باشد یا مستأجری که ملک خود را به شخص ثالثی اجاره می‌دهد. مالیات بر اجاره در سال ۱۴۰۲ تنها بر عهده اجاره دهنده است و مستأجر ملک در این مورد مسئولیتی ندارد.

تفاوت اصلی بین مالیات بر اجاره مالک اصلی و مالیات بر اجاره توسط مستأجر در مبدأ مالیات قرار دارد. در مالیات بر اجاره مالک اصلی، مبلغ مالیات برابر با ۷۵ درصد اجاره سالیانه است. اما در مالیات بر اجاره توسط مستأجر، مبلغ مالیات برابر با تفاوت بین مبلغ اجاره پرداختی توسط مستأجر به مالک و مبلغ اجاره دریافتی توسط مستأجر دوم محاسبه می‌شود.

میزان و جدول نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۲

بر اساس اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، در سال گذشته میزان مالیات بر مستغلات و اجاره افزایش پیدا نکرد و نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک همانند سال‌های قبل بود. این تصمیم در کمیسیون تلفیق مجلس اتخاذ شده است. با توجه به عدم اعلام نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۲، مبالغ و نرخ مذکور در مقاله نیز برای این سال به‌صورت قابل قبولی حفظ شده است. در صورتی که نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۲ اعلام شود، متن مقاله بروزرسانی خواهد شد.

با توجه به ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم، نرخ مالیات بر درآمد اجاره املاک برای اشخاص حقوقی به طور ثابت ۲۵ درصد است. اما برای اشخاص حقیقی، نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک متناسب با درآمد اجاره شخص مورد نظر است. به عبارت دیگر، نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک برای اشخاص حقیقی متناسب با میزان درآمد اجاره شخص تعیین می‌شود.

درآمد سالیانه مشمول مالیات     

درصد مالیات

تا ۵۰ میلیون تومان     

۱۵ درصد

۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان        

۲۰ درصد

بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان    

۲۵ درصد

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۲

ماده ۵۴ قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم بیان می‌کند که درآمد اجاره بر اساس قراردادهای رسمی یا عادی تعیین مالیات می‌شود. در صورت عدم وجود قرارداد یا عدم ارائه آن، یا اگر مبلغ اجاره کمتر از ۸۰ درصد ارقام مندرج در جدول املاک مشابهی باشد، میزان اجاره بر اساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین می‌شود.

 بنابراین، تمامی اجاره دهندگان ملک، بدون توجه به نوع قرارداد، موظف به پرداخت مالیات بر درآمد اجاره ملک خود در سال ۱۴۰۲ هستند و باید در زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه خود را ثبت کنند.

در مرحله اول، اجاره سالیانه بر اساس ضرب اجاره ماهیانه در عدد ۱۲ محاسبه می‌شود. اگر مبلغی از وجه پرداختی به موجر به صورت پیش پرداخت باشد، ۱۸ درصد از آن با اجاره سالیانه جمع بسته می‌شود.

در مرحله دوم، مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۲ برابر با ۷۵ درصد اجاره سالیانه محاسبه می‌شود. بنابراین، عدد به دست آمده در مرحله قبل باید در ۷۵ درصد ضرب شود.

عدد به دست آمده که درآمد سالیانه مشمول مالیات است، در درصد مالیات مربوطه ضرب شده و حاصل نهایی، مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۲​ خواهد بود.

درآمد سالیانه مشمول مالیات     

درصد مالیات

تا ۵۰ میلیون تومان     

۱۵ درصد

۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان        

۲۰ درصد

بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان    

۲۵ درصد

چه کسانی از مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۲ معاف می باشند؟

با توجه به تبصره‌های ماده ۵۳، ماده ۵۵ و ماده ۵۷ قانون مالیات های مستقیم، برخی افراد از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۲ معاف هستند.

موارد معافیت از مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۲ ارائه شده است:

۱_خانه های سازمانی که تحت مالکیت اشخاص حقوقی می باشند.

۲_املاکی که مورد سکونت پدر، مادر ، همسر ، فرزند یا اجداد و افراد تحت تکفل مالک می باشند.

۳_املاکی که به طور مجانی، در تصرف وزارتخانه‌ ها و موسسات دولتی، دستگاه هایی که بودجه آن ها، به وسیله دولت تامین می‌شود، شهرداری‌ ها و دهیاری ‌ها می باشند.

۴_در صورت فروش ملک و درج این شرط که مالک پیشین ملک، خود تا مدتی، در ملک فروخته شده، سکونت داشته باشد؛ که مدت این سکونت، حداکثر تا ۶ ماه است.

۵_مالکان مجتمع‌ های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن، بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ‌ساخته می شوند.

۶_املاک مورد اجاره، در تهران، تا یکصد و پنجاه مترمربع و در سایر نقاط تا دویست مترمربع.

مهلت پرداخت مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۲

مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک و پرداخت آن، معمولاً تا پایان تیرماه است. در سال گذشته، به دلیل شیوع بیماری کرونا، این مهلت تا ۳۱ شهریور ماه نیز تمدید شد. به همین ترتیب، در سال ۱۴۰۲ نیز انتظار داریم که مهلت پرداخت مالیات بر درآمد اجاره ملک به همین روند تمدید شود.

سامانه مالیات بر درآمد اجاره ملک estr.tax.gov.ir

سازمان امور مالیاتی کشور، سامانه‌ها و سایت‌های اختصاصی دارد که به مودیان این امکان را می‌دهد تا امور مالیاتی خود را آنلاین و سریعتر انجام دهند. یکی از این سامانه‌ها، درگاه ملی خدمات مالیاتی است که از طریق آن می‌توان اظهارنامه مالیاتی را ثبت کرده و مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت کرد. سامانه مالیات بر درآمد اجاره ملک نیز بخشی از این درگاه است و مودیان می‌توانند اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره ملک خود را از طریق آن ثبت کنند. برای استفاده از این سامانه، مودیان باید به سایت estr.tax.gov.ir مراجعه کرده و از طریق گزینه دریافت الکترونیکی اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک اجاری، اقدام کنند.

کلام پایانی

با توجه به عدم آشنایی بسیاری از افراد با سامانه مالیات بر درآمد اجاره ملک estr.tax.gov.ir، در مقاله فوق در رابطه با سامانه مالیات بر درآمد اجاره ملک، اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره ملک، نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک، مطالبی ارائه کرده ایم. چنانچه پس از مطالعه مطالب فوق همچنان سوال یا ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس برقرار نمایید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد و صفر 9099072958