وکیل کمک
۰

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟

شرایط گرفتن مهریه
بازدید 6728

در قانون مدنی و عرف جامعه ما چیزی به نام مهریه عرف است، که به موجب جاری شدن صیغه عقد نکاح متعلق به زن بوده و او مالک هر آنچه که قبل از نکاح توافق شده است.

و هیچ کس دیگری حق دخل و تصرف در آن را ندارد.زوجه می تواند هر وقت که خواست آن را از زوج (شوهر) مطالبه کند.

اما موضوعی که مطرح است و حتما بسیاری در جریان این موضوع هستند که بسیاری از پرونده های خانواده دعاوی بر سر مهریه، نحوه گرفتن مهریه و شرایط و مراحل درخواست مهریه است.

ما در ادامه قصدداریم ضمن اینکه قانون جدید مهریه و شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق را شرح دهیم، به این موضوع نیز بپردازیم که در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمیگیرد.

قانون مهریه

طبق قانون جدید مهریه تا ۱۱۰ سکه حکم کیفری دارد یعنی زوجه نمی تواند مهریه بالای ۱۱۰ سکه را حکم جلب یا توقیف اموال بگیرد در واقع مطابق مقررات جدید اعمال ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و بازداشت مرد درخصوص مهریه صرفاً تا میزان ۱۱۰ عدد سکه بهار آزادی یا معادل آن میسر می باشد. اگر اموالی از زوج توقیف شود یا ایشان توانایی پرداخت داشته باشد بیش از ۱۱۰ سکه قابل وصول است.

در برخی موارد که با سامانه وکیل کمک تماس گرفته می شود، این موضع که زوجه خیانت کرده و مرتکب زنا شده پس مهریه به آن تعلق نمیگیرد، مطرح می شود.

باید بگوییم که که مهریه به زوجه تعلق میگیرد، و ارتباطی به جرمی که مرتکب شده است ندارد و آن مجازات خود را دارد.

فقط در ۲ حالت مهریه به زن تعلق نمی گیرد که در ادامه به آن ذکر خواهیم کرد.و البته در یک حالت مهریه زوجه نصف میشود که تحت عنوان مهریه دختر باکره در مقاله ایی جدا به آن پرداختیم.

 

شرایط گرفتن مهریه

 

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد

همانطور که توضیح دادیم زن مالک آنچه است که به عنوان مهریه به آن داده شده، ولی در ۲ مورد اثتسنا وجود دارد که زوج می تواند مهریه را پرداخت نکند.

مورد اول:

باطل شدن عقد نکاح قبل از نزدیکی، زیرا، عقد نکاحی که مهریه را بر ذمه مرد قرار داده است ، باطل بوده، لذا عقد و تعیین مهریه، به درستی انجام نشده است .

مورد دوم:

زمانی که ثابت شود زوجه قبل از جاری شدن صیغه عقد، واقعیتی را پنهان و به زوج نگفته از نظر قانون زوج می تواند مهریه زوجه را نپردازد.

ماده قانون:

به موجب ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی

هر گاه شوهر، قبل از نزدیکی، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر، بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد، حق دارد، مازاد از نصف را عینا یا مثلا یا قیمتا استرداد کند.

بنابراین، اگر قبل از آنکه، نزدیکی بین زوجین رخ دهد، زوج، همسر خود را طلاق بدهد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود و بقیه مهریه، به او تعلق نخواهد گرفت، حتی اگر آن را دریافت کرده باشد، شوهر، حق استرداد آن را خواهد داشت.

بر اساس ماده ۱۰۸۸ قانون مدنی

اگر یکی از زوجین، قبل از تعیین مهر و قبل از نزدیکی بمیرد، زن مستحق هیچ گونه مهری نیست.

در نکاح دائم، زوجین می توانند، بعد از عقد، مهر را تعیین کنند، اما بر اساس این ماده، اگر قبل از نزدیکی بین آنها و تعیین مهریه، یکی از آنها فوت کند، در این صورت مهریه به زن تعلق نمی گیرد.

به موجب ماده ۱۰۹۸ قانون مدنی

در صورتی که عقد نکاح، اعم از دائم یا منقطع، باطل بوده و نزدیکی واقع نشده، زن، حق مهر ندارد و اگر مهر را گرفته، شوهر می تواند آن را استرداد نماید.

بنابراین، بر اساس این ماده از قانون مدنی، بطلان عقد نکاح، در صورتی که نزدیکی بین زوج رخ نداده باشد، سبب می شود، مهریه به زن تعلق نگیرد.

شرایط گرفتن مهریه

یکی از بزرگترین چالش هایی که زوجین بعد اینکه تصمیم به جدایی میگیرد، موضوع مهریه است.

گرفتن مهریه بعدازطلاق آنچنان که برخی از خانم ها تصور میکنند راحت و سریع نیست.

البته شما می توانید با مشاوره گرفتن از افراد با تجربه، این مسیر قطعا برای شما راحت تر و زود تر پیش خواهد رفت.شما حتی می توانید بصورت تلفنی نیز مشاوره بگیرید پس در خصوص نحوه گرفتن مهریه اگر ابهام و یا سوالی داشتید با مرکز مشاوره تلفنی وکیل کمک تماس بگیرید.

ما در قانون دو نوع مهریه داریم

۱_ عند الاستطاعه

۲_ عند المطالبه

که در هر دو صورت قانون ،قوانینی مبنی بر دریافت و نحوه دریافت مهریه داراست که  البته مهریه حق زن است و باید تمام کمال هر آن چیزی که در روز عقد توافق شده پرداخت شود.

در قانون اساسی به محض جاری شدن صیغه عقد ،زن می تواند مهریه خود را مطالبه کند در واقع مالک آن می شود.

البته بنا به عرف زن وقتی اقدام به مطالبه و درخواست گرفتن مهریه را می کند که در زندگی دچار مشکل شده و از همسر خود می خواهد جدا شود.

البته گرفتن مهریه بدون طلاق نیز طبق قانون امکان پذیر است.

در ادامه قصد داریم تا با نحوه گرفتن مهریه از درخواست مهریه تا وصول مهریه شما را آشنا کنیم.

مراحل درخواست مهریه

۱_ از طریق دادگاه

اقدام از طریق دادگاه اینگونه است که فرد باید از طریق ارسال دادخواست درخواست مهریه  خود را به همسر خود اعلام کند تا طبق تاریخی که دادگاه تعیین میکند دو طرف در دادگاه حاضر شوند .

در این روش زن می‌تواند مهریه، هزینه ابطال تمبر و حق الوکاله وکیل را مطالبه کند. اگر زن درخواست اعسار کند و اعسار او ثابت  شود، می‌تواند از پرداخت هزینه دادرسی معاف شود.

طبق قانون مهریه طبق نرخ روز محاسبه می شود که اغلب سکه طلا را به عنوان مهریه خود قرار می دهند،پس قیمت روز سکه طلا را محاسبه می کنند.

بعد از اتمام جلسه دادگاه و بررسی موضوع توسط قاضی پس از مدتی رای صادر شده و به اجرای احکام ابلاغ می شود.

حالا اینجا یک سوال پیش می آید که اگر مرد توان پرداخت یکجایه مهریه را نداشته باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد در جواب باید گفت که شوهر می تواند مهریه را قسط بندی کند و آنرا در طی اقساطی ک تعیین می شود بدهد . و البته در شرایطی می توان حکم توقیف اموال و حتی ممنوع الخروجی مرد را گرفت که در مقاله ای جداگانه به آن پرداخته ایم.

۲_ اقدام از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی

در این روش هزینه مطالبه مهریه از دادگاه کمتر است و البته سرعت رسیدگی و پیگیری روند کارها سریع تر است.

در روش اقدام از طریق ثبت شما باید تمام مدارک شناسایی بهمراه سند ازدواج را به دفتر ثبت ازدواجی که در آن ازدواج خود را ثبت کردید مراجعه کنید و تقاضای درخواست مهریه خود را ثبت نمایید.

 پس از آن اداره اجرا برگ اجرائیه را به زوج ابلاغ می‌کند تا ظرف ده روز نسبت به پرداخت مهریه اقدام کند در غیراینصورت با معرفی اموال توسط زوجه اموال زوج توقیف می‌شود.

به این نکته هم اشاره کنیم که در این روش شما زودتر می توانید مرد را ممنوع الخروج کنید نسبت زیرا در روش مراجعه به دادگاه باید منتظر حکم قطعی دادگاه بمانید.

ولی به این هم باید اشاره کنیم که ،در اجرای ثبت نمی توانید زوج را زندانی کنید ولی در دادگاه تحت شرایطی میتوان او را به زندان انداخت.

در صورت افزایش قیمت سکه در طول عملیات اجرایی، زن ممکن است ضرر کند زیرا اجرای ثبت، به افزایش قیمت توجه نمی کند ولی دادگاه، قیمت زمان اجرای حکم را ملاک می‌داند.

اقدام از طریق دادگاه اینگونه است که فرد باید از طریق ارسال دادخواست درخواست مهریه  خود را به همسر خود اعلام کند تا طبق تاریخی که دادگاه تعیین میکند دو طرف در دادگاه حاضر شوند .

در این روش زن می‌تواند مهریه، هزینه ابطال تمبر و حق الوکاله وکیل را مطالبه کند. اگر زن درخواست اعسار کند و اعسار او ثابت  شود، می‌تواند از پرداخت هزینه دادرسی معاف شود.

طبق قانون مهریه طبق نرخ روز محاسبه می شود که اغلب سکه طلا را به عنوان مهریه خود قرار می دهند،پس قیمت روز سکه طلا را محاسبه می کنند.

بعد از اتمام جلسه دادگاه و بررسی موضوع توسط قاضی پس از مدتی رای صادر شده و به اجرای احکام ابلاغ می شود.

حالا اینجا یک سوال پیش می آید که اگر مرد توان پرداخت یکجایه مهریه را نداشته باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد در جواب باید گفت که شوهر می تواند مهریه را قسط بندی کند و آنرا در طی اقساطی ک تعیین می شود بدهد.

در آخر

همواره گرفتن مهریه و اجرا گذاشتن مهریه یکی از موضاعاتی است که خانم ها در هنگام جدایی درگیر آن هستند.

بعضا با رفتن مسیر اشتباه، هم هزینه بیشتری پرداخت میکنند و هم نتیجه مطلوب را نمیگیرند.بهتر است قبل از اقدام برای مطالبه مهریه، از شرایط گرفتن مهریه آگاه باشید.

سوالات متداول 

تحت چه شرایطی مهریه، به زن تعلق نمی گیرد ؟

با در نظر گرفتن شرایط خاصی که قانون گذار در نظر گرفته، به زوجه مهریه تعلق نمی گیرد، مانند بطلان عقد نکاه و غیره که در متن به آن ها اشاره کرده ایم.

آیا عدم تمکین زن می تواند دلیلی برای عدم تعلق گرفتن مهریه به زن باشد ؟

خیر. در شرایطی که حداقل یک بار رابطه زناشویی، میان زوجین شکل گرفته باشد، عدم تمکین زن، دلیل مناسبی برای سلب حق مهریه وی نیست، و زن می تواند تحت هر شرایطی اقدام به مطالبه حق خود نماید. البته در صورت باکره بودن زوجه، وی تنها می تواند نیمی از مهریه خود را دریافت نماید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد و صفر 9099072958