وکیل کمک
۰

نحوه درخواست طلاق

نحوه درخواست طلاق
بازدید 7198

دادخواست طلاق به معنای مراجعه به دادگاه جهت پایان دادن به رابطه ازدواج است و می‌تواند به صورت اختیاری یا اجباری انجام شود.

برای طلاق اختیاری، طرف استدعا کننده طلاق بر اساس مواردی نظیر عدم توافق در زندگی مشترک، عدم توجه به نیازهای همسری یا تخطی از وظایف ازدواجی اقدام به ارائه دادخواست می‌کند.

اما در مواردی که ازدواج باعث آزار و اذیت شدید یکی از طرفین شده باشد، دادخواست طلاق ممکن است به صورت اجباری صورت بگیرد.

با توجه به اینکه دادخواست طلاق می‌تواند پیچیدگی‌ها و مسائل متعددی را در بر داشته باشد، در این مقاله تلاش کرده ایم تا به صورت ساده و خلاصه روند طلاق از سوی مرد و زن و نحوه درخواست طلاق را برایتان شرح دهیم.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره طلاق به صورت تلفنی، می توانید با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

نحوه درخواست طلاق از طرف مرد

با توجه ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی اختیار طلاق با مرد است، این ماده نشان می دهد که مرد بدون نیاز به اثبات دلایل خاصی و تنها با اراده خویش می تواند در هر زمان همسرش را طلاق دهد، البته طلاق برای نکاح دائم بوده و نکاح یا همان صیفه موقت با تمام شدن مدت زمان صیغه و یا بخشیدن مدت باقی مانده به زن، باطل می شود.

اگر مردی قصد طلاق دادن همسرش را داشته باشد در اولین مرحله باید دادخواستی مبنی بر درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش را تنظیم و به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و یا دادگاه های خانواده ارائه دهد.

پس از ثبت درخواست و پرداخت هزینه دادرسی و دریافت ابلاغیه تعیین مجتمع قضایی و … به شعبه مشخص شده مراجعه و بعد از تعیین وقت رسیدگی و تشکیل جلسه و مشخص نمودن تکلیف مطالباتی زن، گواهی عدم سازش را دریافت نماید. (مدت زمان اعتبار گواهی ۳ ماه از تایخ قطعیت آن می باشد)

پرونده های خانوادگی این چنینی دارای روندی تقریبا طولانی برای دریافت نتیجه مطلوب می باشند و با ثبت دادخواست طلاق از سوی مرد و تشکیل جلسه دادگاه و صدور حکم طلاق با توجه به این موضوع که زوجه به این حکم اعتراض کند یا نه، زمان قطعیت حکم طلاق تعیین می شود.

ممکن است در شرایطی این مراحل بین ۴ ماه تا یک سال طول بکشد.

برای اینکه صیغه طلاق اجرا شود باید مطابق با تبصره ۳ ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق حقوق شرعی و قانونی زوجه (اعم از مهریه، نفقه، جهیزیه و غیر آن) بصورت نقد تأدیه و تسویه گردد مگر در طلاق خلع یا مبارات (در حد آنچه بذل شده) و یا رضایت زوجه و یا صدور حکم قطعی اعسار شوهر از پرداخت حقوق فوق الذکر.

ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی

مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.

تبصره- زن نیز می‌تواند با وجود شرایط مقرر در مواد (۱۱۱۹)، (۱۱۲۹) و (۱۱۳۰) این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

شروط لازم برای دادخواست طلاق از طرق مرد

شروط لازم برای دادخواست طلاق از طرق مرد

_ حقوق مادی زن که مهم ترین آن مهریه می باشد، هنگام طلاق مورد بررسی دقیق قرار گرفته و به دو نوع عندالمطالبه و عندالستطاعه تقسیم بندی می شود.

نکته : حتی اگر زن درگیر ارتباطی نامشروع باشد و یا اقدام به تمکین همسر خود نمی کرده، مهریه او کاملا محفوظ باقی می ماند.

_ یکی دیگر از مهم ترین مسائل مورد بررسی در خصوص نفقه است که با توجه به نظر دادگاه، و تا اتمام زمان عده، مرد موظف به پرداخت آن می باشد.

نمونه درخواست طلاق از طرف مرد

خواهان : آقای ……….. فرزند…………… متولد………. شهر ……….. شغل……… محل اقامت……….

خواندهخانم………….. فرزند…………. متولد…………. شهر……………. شغل………… محل اقامت………….

تعیین خواسته و بهای آنصدور گواهی عدم امکان سازش به درخواست مرد

دلایل و منضمات دادخواست :

۱ سند ازدواج شماره …. مورخ ………. دفتر رسمی ازدواج شماره … شیراز

۲ شناسنامه

۳– کارت ملی

۴- گواهی عدم بارداری

۵-فیش حقوقی

شرح نمونه دادخواست طلاق از طرف مرد

ریاست محترم دادگاه خانواده …….

با سلام

احتراماً مراتب دادخواهی ایجانب را به استحضار می رسانم :

به موجب سند نکاحیه…. مورخ…………. تنظیمی در محضرخانه ….. حوزه شیراز  ایجانب و زوجه به عقد دائم یکدیگر درامده ایم که حاصل این ازدواج دو فرزند مشترک دختر به اسم ………… متولد………… و ………… متولد لکن به سبب اختلافات اخلاقی و عدم سازش روحی که موجبات تنش در زندگی را ایجاد کرده است ادامه زندگی میسر نمی باشد. لذا صدور حکم طلاق جهت اجرای صیغه طلاق از محضر عالی مورد استدعاست.

۱-اینجانب توانایی پرداخت مهریه را به طور یکجا ندارم و از جانب دادگاه تقاضا تقسیط مهریه دارم.

۲- حضانت دختر….. ساله با اینجانب و دختر…….. ساله با مادر خواهد بود

۳-مادر حق ملاقات فرزند را خواهد داشت و نفقه فرزند مشترک نیز ماهانه مبلغ…………. به حساب مادر واریز خواهد شد و سالیانه تجدید نظر خواهد شد.

۴-نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت مبلغ ………… تعیین شده توسط کارشناس هنگام ثبت طلاق به حساب زوجه وارد می شود.

امضا

نحوه درخواست طلاق از طرف زن

۱_ تهیه دادخواست طلاق: این درخواست می‌تواند به صورت کتبی تهیه شده و به دادگاه ارائه شود.

۲_ تحویل درخواست طلاق به دادگاه: درخواست طلاق باید به دادگاه ارائه شود. زن می‌تواند درخواست خود را به صورت شخصی به دادگاه تحویل و یا با استفاده از پست رسمی آن را ارسال کند.

۳_ مراجعه به دادگاه: در این مرحله، دادگاه ممکن است برای بررسی وضعیت و شرایط طلاق جلساتی تعیین کند.

۴_ بررسی و صدور حکم طلاق: پس از بررسی و شنیدن دلایل و شرایط طلاق، دادگاه می‌تواند حکم طلاق را صادر کند. توجه کنید که در برخی موارد، دادگاه ممکن است تلاش کند تا زوجین توافق و از طلاق منصرف گردند.

شرایط طلاق از سوی زن

شرایط طلاق از سوی زن

عدم توافق در موضوعات مهم: اگر زن و همسر در موضوعات مهمی مانند زندگی خانوادگی، تربیت فرزندان، مالیات، محل زندگی و … اختلاف نظر داشته و نتوانند به توافق برسند، زن می‌تواند درخواست طلاق دهد.

نقض حقوق زناشویی: اگر آقا وظایف و حقوق زناشویی از جمله محبت، توجه، حمایت مالی، ارائه مسکن مناسب، عدم توطئه علیه زن و سایر وظایف را نقض نماید، زوجه می تواند در این شرایط از همسر خود طلاق بگیرد.

عدم تأمین نیازهای اساسی: اگر همسر قادر به تأمین نیازهای اساسی زن مانند معیشت، سرپرستی، مسکن مناسب و غیره نباشد، زن می‌تواند درخواست طلاق دهد.

خشونت خانگی: در صورت وجود خشونت فیزیکی، روانی یا جنسی از سوی همسر، زن می‌تواند طلاق بگیرد. 

نکات کلیدی طلاق

۱_ توافق‌نامه طلاق: پس از تصمیم به طلاق، طرفین باید یک توافق‌نامه طلاق تهیه کنند. این توافق‌نامه باید شامل جزئیات مهمی مانند تقسیم دارایی‌ها، تنظیم مسئولیت‌های مالی، حضانت فرزندان (در صورت وجود) و سایر مسائل مربوط به طلاق باشد.

۲_ تقسیم دارایی‌ها: هنگام جدایی زوجین باید اقدام به تقسیم دارایی های خود نمایند، این اموال مشترک  شامل؛ خانه، خودرو، مالیات، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و دیگر موارد می باشند.

قوانین مربوط به تقسیم دارایی‌ها ممکن است در هر کشور و منطقه متفاوت باشد، بنابراین بهتر است با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

۳_ نگهداری و حضانت فرزندان: در صورت وجود فرزندان، مسئله حضانت و نگهداری آنها باید مورد بررسی قرار گیرد. 

۴_ حقوق مالی و نفقه: در صورت ضرورت، تعیین حقوق مالی و نفقه برای طرفین مهم است. این شامل پرداخت نفقه به زن و فرزندان (در صورت وجود)، تعیین حقوق مالی و پشتیبانی مالی می‌ باشد.

۵_ تغییرات در مدارک قانونی: طلاق ممکن است نیازمند تغییراتی در مدارک قانونی مانند سند مالکیت، بیمه‌نامه‌ها، وصیت‌نامه و سند اسناد مالکیت مشترک باشد. (به عبارتی باید مدارک مربوطه بروزرسانی شوند)

شروط لازم برای دادخواست طلاق از طرق مرد

ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی

طرفین عقد ازدواج میتوانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند مثل اینکه شرط شود هر گاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غائب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که‌ زندگانی آن ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهائی خود را مطلقه‌ سازد.

ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی

در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او بدادن نفقه زن می‌ تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق مینماید ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.

ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی

در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

تبصره (۱۳۸۱/۴/۲۹) – عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد:
۱- ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
۲- اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
۳- محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
۴- ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
۵- ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.
موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.

سخن نهایی

متاسفانه در قانون کشور ما تنها در صورتی درخواست طلاق از طرف زن است که مشمول شرایط خاصی باشد اما در مقابل زوج می تواند به سادگی وبدون ارائه دلیل و مدرک منطقی اقدام به ارائه دادخواست طلاق خود از همسرش نماید.

در مطلب فوق تلاش کرده ایم تا نحوه درخواست طلاق از طرف زن و نحوه درخواست طلاق از طرف مرد را به صورت کاملا واضح برای شما جهت آشنایی بیش تر با این فرایند بیان نماییم.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره طلاق توافقی می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد و صفر 9099072958