وکیل کمک
۰

مراحل اعلام مفقودی چک

مراحل اعلام مفقودی چک
بازدید 2079

با توجه به اینکه هنگام انجام معامله های بزرگ، جا به جا کردن پول با مبلغی زیاد، عملی پر ریسک و نشدنی می باشد، استفاده از چک پیشنهاد مناسب تری است. اما در نظر داشته باشید که ریسک زیادی نیز به همراه دارد. در چنین شرایطی، ممکن است با کمی بدشانسی همراه باشید و چک خود را گم کرده و یا به سرقت برود. مطمئنا تنها سوالی که در این وضعیت، به ذهن شما می رسد، این است که چگونه می توانم اعلام مفقودی چک خود را ثبت کنم تا شخص دیگری امکان وصول آن را نداشته باشد؟؟

در ادامه ما به صورت کامل به شرح این موضوع پرداخته ایم تا این نگرانی شما را مرتفع سازیم. در صورتی که سوالاتی پیرامون موضوع مراحل اعلام مفقودی چک داریدف می توانید با مچموعه وکیل کمک تماس گرفته، تا کارشناس مربوطه اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهد.

اعلام سرقت چک چگونه انجام می شود؟

هنگام به سرقت رفتن چک، بهتر است سریعا به شعبه بانک دسته چک خود مراجعه نمایید، زیرا ممکن است فرد سارق، با قوانین چک آشنایی داشته و اقدام به وصول آن نماید. البته بهتر است به جای مراجعه حضوری با استفاده از سامانه ساد، سرقت چک خود را ثبت نمایید.

پس از اعلام سرقتی بودن چک، بانک به صورت موقت تا زمانی که مراجع قضایی مانند دادسرا و شورای حل اختلاف، ابلاغیه ای را صادر نمایند، حساب شما را می بندد. (از زمان اعلام سرقت رفتن چک تا بستن حساب، یک هفته زمان دارید)

نکته : تمامی مراحلی که در ادامه به توضییح آن می پردازیم، باید برای چکی باشد که صاحب حساب آن خود شما هستید، در غیر این صورت، صاحب چک باید این امور را پیگیری نماید.

مراحل اعلام مفقودی چک

مراحل اعلام مفقودی چک

۱_ در اولین مرحله باید سریعا به نزدیک ترین شعبه صادر کننده دسته چک خود مراجعه کرده و فرم مربوط به مفقود شدن چک را پر کرده و به مسئول مربوطه تحویل دهید.

برای سریع تر شدن روند انجام این فرآیند می توانید از سامانه ساد استفاده نمایید.

۲_ در این شرایط حساب شما به طور موقت بسته شده و یک هفته زمان به شما داده می شود تا از مراجع قضایی نامه برای مسدود کردن چک مربوطه را بیاورید.

یعنی شما با مراجعه به دادسرا و یا شورای حل اختلاف، طرح شکایتی خود مبنی بر مفقود چک را ثبت و بعد از اثبات این موضوع، آن مرجع قضایی نامه ای برای شعبه صادر کننده چک مبنی بر مفقود بودن چک ارسال می کند و بانک بعد از دریافت این ابلاغ، حساب شما را از مسدودی خارج کرده و امکان وصول چک در هر بانکی غیر ممکن خواهد شد.

نکات مربوط به اعلام مفقودی چک

نکات مربوط به اعلام مفقودی چک

۱_ بهتر است در سریع ترین زمان پس از اطلاع از مفقودی چک خود در سامانه ساد این موضوع را ثبت و پیگیری نمایید.

۲_ از زمان اعلام مفقودی، حدود یک هفته زمان دارید تا در مراجع قضایی ادعای خود را اثبات و نامه مفقودی را تحویل بانک دهید.

۳_ در صورت سرقت و یا مفقودی چک رمز دار، شما حق انجام هیچ گونه اقدامی را در این خصوص ندارید.

۴_ در خصوص چک تضمینی و چک مسافرتی مانند چک رمز دار، هیچ اقدامی برای مسدود کردنشان نمی توانید انجام دهید.

۵_ در صورتی که صاحب چک گم شده شما نباشید، نمی توانید اعلام مفقودی کرده و باید صاحب چک این کار را انجام دهد.

سخن نهایی

با در نظر گرفتن ارزش مالی چک، و محبوبیت استفاده از این سند در معاملات مختلف، نگرانی های زیادی در خصوص سوء استفاده از آن به وجود آمده، خوشبختانه با ایجاد بستری جهت اعلام مفقودی چک، می توانید در صورت گم و یا دزدیده شدن این برگه، به سرعت حساب خود را مسدود کرده، و از اتفاقات ناخوشایند پس از آن جلوگیری نمایید.

فراموش نکنید در صورت بروز اتفاقات مذکور، نباید حتی ثانیه ای را از دست دهید، البته با در نظر گفتن حساسیت زمان و عدم اطلاع عموم مردم از نحوه اعلام مفقودی چک پیشنهاد می کنیم این کار را به کارشناسان وکیل کمک بسپارید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد و صفر 9099072958