وکیل کمک
۰

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد
بازدید 4924

یکی از اقدامات ضروری هنگام استفاده از چک، ثبت چک در سامانه صیاد می باشد. ما در این مطلب در رابطه با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد روش های گوناگونی را برایتان شرح داده ایم تا با انتخاب یکی از روش ها بتوانید به سادگی اقدام به ثبت چک صیادی خود نمایید. البته ممکن است هنگام انجام مراحل ثبت چک ابهاماتی برای شما به وجود آید، در این صورت می توانید برای یافتن پاسخ سوالات و رفع ابهامات خود با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

جهت ثبت چک صیادی خود، در بستری امن میتوانید از ویدئو زیر استفاده نمایید.

نحوه ثبت نام در سامانه صیاد

خوشبختانه برای استفاده از خدمات سامانه صیاد نیازی به ثبت نام متقاضیان نیست و افراد می توانند به سادگی چک های خود را در سامانه ثبت کنند. البته ثبت چک در سامانه صیاد نیاز به احراز هویت ثبت کننده دارد که از طریق ثبت مشخصات کارت بانکی، احراز هویت انجام می شود.

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

در حال حاضر برای ثبت چک های خود در سامانه صیاد می توانید، از اپلیکیشن های معتبر پرداخت موبایل (آپ و ۷۲۴) که در وب سایت شاپرک ذکر شده و همچنین درگاه های نوین بانک ها و موسسات اعتباری استفاده کنید. نحوه ثبت چک صیادی با استفاده از این اپلیکیشن ها تقریبا مثل یکدیگر می باشد.

 

نمونه چک صیادی

 

آموزش تصویری ثبت چک در سامانه صیاد

  • وارد سامانه ثبت چک صیادی بانک مورد نظرتان شوید. (در اینجا ما از همراه بانک سامان استفاده کرده ایم)
  • وارد بخش مدیریت چک شوید.

 

نحوه ثبت چک صیادی

 

  • قسمت “خدمات چک” دارای ۴ بخش ثبت، انتقال، تایید/رد و استعلام می باشد. چنانچه شما قصد صدور چک در سامانه صیاد را دارید باید گزیه ثبت را انتخاب کنید.

 

نحوه ثبت چک صیادی

 

  • شناسه ۱۶ قمی که در قسمت بالایی چک نوشته شده را در بخش مشخص شده وارد کنید.

 

نحوه ثبت چک صیادی

 

  • اطلاعات خواسته شده مثل مبلغ چک به ریال و تاریخ سر رسید را وارد کنید.

 

 

نحوه ثبت چک صیادی

 

  • برای اضافه کردن اطلاعات دریافت کننده چک گزینه “+افزودن دریافت کننده” را انتخاب کنید و تمامی مشخصات خواسته شده ثبت کنید.

 

نحوه ثبت چک صیادی

 

  • بعد از ثبت اطلاعات، گزینه تایید و ادامه را انتخاب کنید.

 

نحوه ثبت چک صیادی

 

  • توضییحات ضروری را در بخش “شرح چک” نوشته و گزینه ادامه را انتخاب کنید.

 

نحوه ثبت چک صیادی

 

  • این بخش پیش نویس تمامی اطلاعاتی که شما در تمامی مراحل ثبت کرده اید را نمایش می دهد، در صورت درست بودن اطلاعات، “گزینه تایید صدور چک” را انتخاب کنید. (می توانید با برگشت به مراحل قبلی اطلاعاتتان را اصلاح کنید)

 

نحوه ثبت چک صیادی

 

نحوه ثبت چک صیاد در اپلیکیشن های موبایل

بانک مرکزی برای ثبت چک صیادی فقط دو اپلیکیشن پرداخت اینترنتی، آپ و ۷۲۴ را معرفی کرده است، به عبارتی این دو اپلیکیشن توانسته اند تمامی مجوز های مورد نیاز برای ثبت چک در سامانه صیاد را دریافت کنند. در ادامه قصد داریم نحوه ثبت چک در این دو برنامه را به برایتان شرح دهیم.

ثبت اطلاعات چک صیاد در اپلیکیشن آپ

۱. وارد برنامه آپ شده و در آخرین اسلاید گزینه چک صیادی را انتخاب کنید.

 

ثبت چک صیادی

 

۲. صفحه جدید شامل ۳ اسلاید می باشد که شامل توضییحاتی درباره سامانه چک صیادی است. می توانید با چند بار کلیک بر روی گزینه “بعدی” به مرحله بعد بروید.

 

ثبت چک صیادی

 

۳. گزینه “ثبت چک صیادی” را انتخاب کنید.

 

ثبت چک صیادی

 

۴. در این بخش بعد از انتخاب بانک صادر کننده چک و شناسه ۱۶ رقمی می توانید به مرحله بعدی بروید.

 

ثبت چک صیادی

 

۵. در اخرین مرحله باید تمامی اطلاعات بانکی خواسته شده را وارد کرده و گزینه “استعلام” را انتخاب کنید. (این مرحله برای احراز هویت شما می باشد)

 

ثبت چک صیادی

 

ثبت اطلاعات چک صیاد در اپلیکیشن ۷۲۴

۱. بعد از ورود به برنامه ۷۲۴ می بایست گزینه “سامانه صیاد” را انتخاب کنید.

 

 

۲. برای ثبت چک در سامانه صیاد، گزینه “ثبت چک” را انتخاب نمایید.

 

4-ثبت چک در سامانه صیاد

 

۳. نام بانک صادر کننده چک را در قسمت مربوطه بنویسید.

 

3-ثبت چک در سامانه صیاد

 

۴٫ اطلاعات بانکی خواسته شده را وارد نمایید.

 

2-ثبت چک در سامانه صیاد

 

۵٫ در آخرین مرحله با وارد کردن کد صیادی ۱۶ رقمی، فرآیند ثبت چک خود را نهایی کنید.

 

1-ثبت چک در سامانه صیاد

 

فرآیند ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی

با تصویب قانون جدید چک، بانک مرکزی امکان ثبت چک در سامانه صیاد را برای کاربران بانک ها فراهم کرده است. کاربران می توانند با استفاده از روش های گوناگونی مثل استفاده از اپلیکیشن های آپ و ۷۲۴ و غیره اقدام به صدور، ثبت و استعلام چک های خود نمایند. در بخش های قبلی ما به صورت کامل نحوه ثبت چک صیادی در سامانه صیاد را برای شما شرح داده ایم، شما می توانید در صورت نیاز یکی از راه های گفته شده را انتخاب و از خدمات گوناگونی استفاده کنید.

لزوم ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی

_ تا هنگامی که ثبت نهایی چک در سامانه ثنا انجام نشود، گیرنده چک به عنوان شخص دارنده شناخته نشده و پرداخت وجه چک و یا حتی انتقال آن، ممکن نمی باشد.

ماده ۲۱ قانون جدید چک در این باره گفته است :

… سامانه مذکور به نحوی خواهد بود که صدور هر برگه چک مستلزم ثبت هویت دارنده، مبلغ و تاریخ مندرج در چک برای شناسه یکتای برگه چک توسط صادرکننده بوده و امکان انتقال چک به شخص دیگر توسط دارنده تا قبل از تسویه آن، با ثبت هویت شخص جدید برای همان شناسه یکتای چک امکان‌پذیر باشد…

_ در صورت ثبت نشدن چک در سامانه صیاد، دارنده چک، حق دریافت وجه چک از سامانه چکاوک را (سامانه انحصای تسویه چک) نخواهد داشت. البته این قانون شامل چک هایی می شود که تاریخ صدور آن ها دو سال بعد از تایخ لازم الاجرا شدن قانون جدید چک باشد.

تبصره ۱ ماده ۲۱ مکرر اصلاح قانون چک مصوب ۱۳۹۷ مقرر داشته :

 در مورد چک ‌هایی که پس از گذشت دو سال از لازم‌الاجرا شدن این قانون صادر می‌ شوند، تسویه چک صرفا در سامانه تسویه چک ( چکاوک ) طبق مبلغ و تاریخ مندرج در سامانه و در وجه دارنده نهایی چک براساس استعلام از سامانه صیاد انجام خواهد شد و در صورتی ‌که مالکیت آنها در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، مشمول این قانون نبوده و بانک‌ ها مکلفند از پرداخت وجه آنها خودداری نمایند…

ثبت چک از طریق پیامک در سامانه صیاد

برای ثبت چک صیادی (چک های بنفش رنگ جدید) با استفاده از ارسال پیامک، باید متن زیر را به سر شماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ ارسال کنید : (از چپ به راست)

*۳*شناسه/کد ملی صادر کننده*مبلغ چک به ریال* تاریخ سررسید چک*شناسه صیادی*شناسه/کد ملی گیرنده چک#

 

2-نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

 

اگر تعداد افرادی که چک به نام آن ها کشیده شده باشد بیش تر از یک نفر باشد، تنها باید کد ملی افراد بعدی را بعد از کد ملی نفر اول بنویسید و بین آن ها از علامت * استفاده کنید.

 

1-نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

 

نکته :

_ ثبت چک با استفاده از پیامک فقط برای چک های زیر ۱۵ میلیون امکان پذیر است.

_ اگر متن پیام را فراموش کردید، می توانید یک پیام دل خواه به سر شماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ ارسال کنید تا برای شما راهنمای نحوه نوشتن صحیح پیام فرستاده شود.

نکاتی مهم درباره ثبت چک صیادی

  1. امکان لغو، چک در سامانه صیاد ممکن نیست و باید به صورت حضوری به بانک مراجعه نمایید.
  2. برای دریافت استعلام از وضعیت چک در سامانه صیاد، باید از کد یکتای ۱۶ رقمی استفاده کنید.
  3. به علت تایید صلاحیت افراد به صورت آنلاین توسط بانک مرکزی، چک های صیادی ایمن و معتبر ترین نوع دسته چک محسوب می شوند.

همچنن می توانید مطلب، نحوه ویرایش چک صیادی می توانید مطالعه نمایید.

مزایای ثبت چک در سامانه ثنا

_ معطل حساب خالی نخواهید ماند : قبل از تصویب قانون جدید چک، دریافت کننده چک تنها می توانست از حسابی که به چک متصل است برداشت وجه را انجام دهد و در صورت خالی بودن حساب، نمی توانست برداشت خود را از حساب های بانکی دیگر صاحب چک، انجام دهد و برای انجام این کار نیاز به اجازه قوه قضائیه داشت. با تصویب قانون جدید چک، تمامی حساب های بانکی یک فرد به دسته چک وی متصل بوده و بانک ها این اجازه را دارند که از تمامی حساب های فرد، وجه چک را برداشت کنند.

_ مجرم سریع به دام می افتد : در گذشته برای توقیف اموال و مطالبه بدهی افراد مجبور بودند، دادخواست خود را به دادگاه ارائه کنند تا دادگاه حکم توقیف اموال فرد طلبکار را صادر کند. امروزه با توجه به قانون جدید چک، افراد می توانند چک هایی که دارای گواهی عدم پرداخت هستند را به دادگستری برده، تا دادگستری به راهنمایی و رانندگی و همچنین سازمان ثبت اسناد دستور دهد، پلاک خودروهای مالک چک و سایر اموال فرد را ضبط کنند.

_ خداحافظی با پشت نویسی چک : تمامی نقل و انتقالات چک بعد از حذف پشت نویسی در سامانه صیاد اتفاق می افتد و با ثبت تمامی اطلاعات چک در این سامانه، امکان نظارت از لحظه صدور برای بانک مرکزی فراهم می شود.

_ دسته چک به افراد فاقد صلاحیت داده نمی شود : یکی از شروط دریافت دسته چک، داشتن اعتبار مالی کافی یا به عبارت دیگر، خوش حساب بودن شخص می باشد. برای دریافت دسته چک فرد نباید در ۳ سال اخیر چک برگشتی داشته و تمامی بدهی های خود را نیز تسویه کرده باشد.

_ امکان جعل چک های صیادی ممکن نیست.

_ آمار چک های برگشتی به شدت کاهش پیدا کرده است.

چک های صیادی از ویژگی های امنیتی خاصی نیز برخوردار هستند و تمامی سریال های چک قابل لمس می باشند و به صورت برجسته چاپ شده اند.

سخن نهایی

با تصویب قانون جدید چک، ثبت چک در سامانه صیاد امری ضروری محسوب می شود و ما در این مطلب روش های مختلف نحوه ثبت چک در سامانه صیاد مثل ثبت چک با ارسال پیامک، ثبت چک با اپلیکیشن های آپ و ۷۲۴ و غیره را به صورت کامل برای شما شرح داده ایم. شما می توانید با استفاده از یکی از این روش ها اقدام به ثبت، تایید/رد و استعلام چک های خود نمایید کارشناسان ما آماده اند تا به سوالات شما عزیزان در پیرامون نحوه ثبت چک در سامانه صیاد پاسخ دقیقی دهند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد و صفر 9099072958