وکیل کمک
۴

نحوه نوشتن سفته بابت بدهی-نحوه نوشتن سفته

بازدید 25040

سفته یک سند قانونی و الزام آور می باشد که در مواقع ضروری مانند گرفتن وام، داشتن بدهی و هنگام قرض گرفتن پول و قول بازپرداخت به وام دهنده استفاده می شود. همچنین سفته به منظور کنترل معامله بین وام دهنده و وام گیرنده نیز استفاده می شود، که معامله بین دو شخص جنبه قانونی به خود گرفته و خیال دو طرف از بابت معامله راحت باشد.

یکی از مهم ترین نکاتی که درباره سفته وجود دارد، نحوه نوشتن سفته بابت بدهی می باشد یعنی پر کردن مفاد آن به شکل کاملا اصولی و صحیح و مطابق با معامله ای که در پیش رو دارید.

شما میتوانید با مشاهده ویدئو زیر سفته خود را با امنیت بالا تکمیل نموده و از نکات کلیدی در این باره باخبر شوید.

اما چرا نوشتن سفته بابت بدهی استفاده کمتری نسبت به چک دارد؟ خب در پاسخ به این سوال باید بگوییم سفته خطر کمتری برای صادر کننده‌ی آن دارد، خطر کمتر یعنی احتمال پایین‌تر برای وصول در نتیجه عموم مردم از چک استفاده می نمایند زیرا دارای قوانین محکم تری می باشد.

در هر حال برای اینکه در آینده دچار مشکلات حقوقی و ضرر نشوید باید نکاتی را در هنگام نوشتن سفته بابت بدهی رعایت کنید، که ما در این مطلب تمامی مواردی باید بدانید را برایتان شرح داده ایم.

نحوه نوشتن سفته بابت بدهی

نوشتن سفته مانند چک دارای اصول و قواعدی می باشد که رعایت آن ها باعث می شود تا شما بتوانید از تمامی امتیازات این سند تجاری بهره مند شوید و در صورت عدم اطلاعات کافی درباره نحوه نوشتن سفته بابت بدهی، این سند تجاری هیچ سود و منفعتی برای شما نخواهد داشت.

ماده ۳۰۷ قانون تجارت 

فته‌طلب سندی است که به موجب آن امضاکننده تعهد می‌کند مبلغی در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین و یا به‌حواله‌کرد آن شخص کارسازی نماید.

ماده ۳۰۸ قانون تجارت 

فته‌طلب علاوه بر امضاء یا مهر باید دارای تاریخ و متضمن مراتب ذیل باشد:
۱) مبلغی که باید تادیه شود با تمام حروف.
۲) گیرنده وجه.
۳) تاریخ پرداخت.

 

موارد ضروری درباره نحوه نوشتن سفته بابت بدهی

 

صادر کننده سفته باید در درج موارد زیر بر روی سفته دقت کند:

مبلغ سفته 

نوشتن مبلغ سفته، اولین قدمی می باشد که باید برای پر کردن سفته انجام دهید. هر نوع برگه ای که به عنوان سفته دریافت می کنید دارای مبلغ خاصی می باشد، به عنوان مثال اگر بر روی سفته ای نوشته شده باشد که تا ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار دارد، اعتبار آن همان ۱۰ میلیون تومان می باشد. (فراموش نکنید نوشته شدن اعتبار سفته به این معنا نیست که نوشتن مبلغ سفته ضرورتی ندارد. در هر صورت شما باید مبلغ سفته را بنویسید)

هنگام نوشتن مبلغ سفته باید حتما آن را به حروف درج کرده و مبلغ درج شده از اعتبار آن بیش تر نباشد. 

نکته : واحد نوشتن مبلغ سفته به ریال می باشد.

تاریخ سفته 

منظور از تاریخ می تواند تاریخ صدور و یا تاریخ پرداخت سفته باشد که در ادامه به صورت جداگانه تفاوت آن ها را برایتان شرح می دهیم.

تاریخ صدور سفته 

هنگام پر کردن سفته تاریخ صدور آن را باید حتما درج نمایید زیرا عدم نوشتن تاریخ صدور، سفته اعتبار تجاری برای طرفین نخواهد داشت. برای نوشتن تاریخ نیز باید از حروف فارسی استفاده نمایید.

تاریخ پرداخت سفته 

نوشتن تاریخ پرداخت سفته به نفع شما می باشد، زیرا با مشخص کردن تاریخ پرداخت سفته، طرف قرارداد شما نمی تواند در هر زمان اقدام به مطالبه خواسته خود نماید.

نکته : در صورتی که سفته شما بابت حسن انجام کار می باشد، کمی شرایط متفاوت می شود. بهتر است از عبارت سفته بابت حسن انجام کار استفاده کرده و تاریخ پرداخت سفته را به هیچ عنوان ننویسید. 

نوشتن نام گیرنده 

پر کردن سفته بدون درج نام گیرنده آن کاملا بی معنی می باشد و سفته فاقد اعتبار تجاری می شود. ضمنا اگر در نوشتن نام گیرنده سهل انگاری نمایید، سفته شما در وجه حامل می باشد و هر شخصی می تواند اقدام به مطالبه سفته شما نماید.

درج امضا 

امضا سفته توسط متقاضی نشان دهنده این می باشد که فرد تایید می کند طلبکار می باشد و این موضوع برای دریافت کنندگان سفته اهمیت زیادی دارد.

نکته : هنگام ثبت سفته باید مشخصات ظاهری درستی داشته باشد در غیر این صورت سفته محسوب نمی شود، و قوانین سفته برای آن در نظر گرفته نمی شود.

نکته : اگر سفته بدون تاریخ باشد، دادگاه این موضوع را عدم اهمیت تاریخ تلقی کرده و سفته فوق را عندالمطالبه محسوب می‌داند؛ اثبات اینکه تاریخ مهم بوده برای صادرکننده‌ی سفته کار خیلی دشواری می باشد و به سادگی نمی تواند این موضوع را اثبات نماید.

نکته : برای ایجاد تغییراتی در اطلاع درج شده بر روی سفته، باید پشت‌نویسی کنید به این معنی که هر قسمتی که قصد تغییر آن را دارید را خط زده و پشت سفته اطلاعات درست را نوشته و امضا کنید.

 

راهنمای تصویری نحوه نوشتن سفته

 

 نحوه نوشتن نام گیرنده در پر کردن سفته

ذکر نام گیرند در طریقه تکمیل سفته طبق ماده ۳۰۸ قانون تجارت ضروری است و  نوشتن نام گیرنده باعث می شود که طلبکار مشخص باشد. در صورتی که نام گیرنده نوشته نشده باشد سفته در وجه حامل محسوب می شود، یعنی سند در دست هر کسی باشد، می تواند وجه آن را مطالبه کند.

چنانچه گیرنده سفته قصد انتقال آن را به دیگری داشته باشد، می تواند بدون رعایت تشریفات و با استفاده از پشت نویسی یا ظهر نویسی، اقدام به انتقال سفته نماید. برای سفته ضمانت کاری و ضمانت وام در شرایطی که شخصی به عنوان ضامن پشت آن را امضا می کند حتما باید ذکر کند که بابت ضمانت می باشد در غیر این صورت با ظهر نویسی یا پشت نویسی سفته خلط می شود.

 

نکات مهم درباره نوشتن سفته

 

نکات مهم درباره نوشتن سفته

_ در نوشتن سفته حتما به این نکته توجه کنید که مبلغ هم به حروف و عدد باید درج شود، در غیر این صورت در قانون در وجه حامل قلمداد می شود و گیرنده هر مبلغی را بخواهد می تواند بنویسد و آن را وصول کند.

نکته بالا در قسمت درج تاریخ نیز صادق بوده و در صورت عدم درج تاریخ سفته حامل تلقی می شود. یعنی فرد گیرنده می تواند هر تاریخی که خودش می خواهد را بنویسد و اقدام به مطالبه مبلغ سفته نماید.

_ چنانچه امضا یا مهر (اثرانگشت) صادر کننده بر روی سفته درج نشود، سفته فاقد اعتبار می باشد. (نه به عنوان یک سند تجاری و نه یک سند عادی)

_ بر اساس ماده ۳۰۸ قانون تجارت یکی از نکاتی که هنگام پر کردن سفته باید به آن توجه نمایید نوشتن نام گیرنده می باشد زیرا در صورتی که نام گیرند بر روی سفته ذکر نشود، سفته در وجه حامل محسوب می شود و هر شخصی می تواند با در دست داشتن سفته آن را مطالبه نماید.

_ برای تکمیل سفته در جهت ضمانت کاری و یا ضمانت وام، بهتر است بر روی سفته یا پشت آن این موضوع درج شود و نوشتن تاریخ برای چنین سفته ای موضوعیت ندارد. چنانچه ضامن پشت سفته ضمانت کاری را امضا می کند، حتما باید ذکر کند که آن امضا برای ضمانت می باشد، زیرا در غیر این صورت به عنوان ظهر نویسی در نظر گرفته می شود.

_ بهتر است تمامی مراحل پر کردن سفه را در حضور شخص دریافت کننده انجام دهید.

_ اعتبار سفته نباید از مبلغ اسمی آن بیش تر باشد.

_ هنگام پر کردن سفته برای حسن انجام کار، بهتر است تاریخ پرداخت را ننوسید و به جای آن عبارت “سفته بابت حسن انجام کار” را درج نمایید.

_ بعد از تحویل سفته به فرد گیرنده، بهتر است رسید دریافت کنید.

_ بهتر است از کلماتی مانند قرض الحسنه و یا ضمانت در برگه سفته استفاده نکنید.

نکته : با توجه به قانون تجارت، ضرورتی برای درج محل پرداخت سفته هنگام نوشتن و تنظیم سفته وجود ندارد.

سخن نهایی

با توجه به اینکه سفته نوعی سند تجاری قابل وصول است، پس هنگام نحوه نوشتن سفته بابت بدهی و یا سفته بابت ضمانت کاری و همچنین نوشتن سفته بابت حسن انجام کار، به نکاتی که در مقاله گفته شد توجه کنید تا دچار گرفتاری های قانونی و ضرر نشوید. به این نکته توجه داشته باشید که افراد سودجو همیشه و همه جا به فکر سوء استفاده و کلاهبرداری هستند، پس در نتیجه در معامله ها و موضوعاتی که نیاز به رد و بدل کردن سفته و از این قبیل اسناد حقوقی است، جانب احتیاط را در نظر گرفته که دچار مشکل نشوید. چنانچه قصد نوشتن سفته را دارید می توانید برای اطمینان بیش تر با مجموعه وکیل کمک تماس بگیرید تا کارشناسان حقوقی ما به شما در این امر یاری برسانند.

 

سوالات متداول 

نحوه نوشتن سفته چگونه است ؟

هنگام نوشتن سفته باید مواردی مانند نام گیرنده، تاریخ صدور، مبلغ و موارد مهمی که در متن مقاله به آن ها اشاره کردیم را بنویسید.

عدم نوشتن نام گیرنده هنگام پر کردن سفته چه پیامدی دارد ؟

عدم ذکر نام گیرنده باعث می شود تا سفته در وجه حامل باشد، یعنی هر شخصی بتواند اقدام به مطالبه آن نماید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. رافت گفت:

    نحوه نوشتن سفته بابت بدهی چگونه است؟پر کردن سفته سخت است؟

    1. گروه وکیل کمک گفت:

      سلام کاربر گرامی!
      پر کردن سفته سخت نبوده و می توانید با طی نمودن روش هایی که در بطن این مقاله گفته شده صفته خود را تکمیل نمایید، در صورتی که موفق به تکمیل سفته خود نشده اید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.
      تماس با شماره ۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸ از طریق تلفن ثابت، بدون کد، صفر و پیش شماره

      1. بهرام حنانی گفت:

        در کدام مورد وصول سفته از طریق مراجع قضایی آسان‌تر است نام گیرنده نوشته شود یا حامل قيد گردد ممنون

      2. بهرام حنانی گفت:

        اگر در سفته نام گیرنده نوشته شود سهل‌الوصول هست یا حامل نوشته شود

تماس از تلفن ثابت بدون کد و صفر 9099072958