وکیل کمک

شرایط حضانت فرزند دختر بعد از هفت سالگی چیست؟

شرایط حضانت فرزند دختر بعد از هفت سالگی چیست؟
بازدید 4476

حضانت فرزند دختر، با توجه به شرایط روحی حساس وی، به یکی از پر چالش ترین موضوعاتی تبدیل شده که والدین و البته فرزندان بعد از طلاق درگیر آن می شوند، متاسفانه ممکن است در این بین کودک، بیشترین آسیب روحی را نیز متحمل شود. قانون گذار با در نظر گرفتن این ضربه و آسیب روحی و روانی، شرایط و قوانینی را در خصوص حضانت فرزند دختر بعد از هفت سالگی وضع کرده است.

تصور کنید، خانم و آقایی که، یک دختر ۱۲ ساله دارند، در تکاپوی جدایی از یکدیگر هستند. با در نظر گرفتن وابستگی عاطفی مادر و فرزند، یکی از بیش ترین تلاش های مادر طفل، گرفتن حضانت وی می باشد. خوشبختانه تحت چنین شرایطی دادگاه تصمیم گیری را با توجه به مواد قانونی مربوطه، بر عهده دختر ۱۲ ساله می گذارد. حال اگر مادر نتواند به درستی، درخواست خود را به دادگاه تقدیم نماید، باز هم چنین نتیجه ای را در پی خواهد داشت ؟؟؟

برای دریافت مشاوره در جهت، شرایط حضانت فرزد دختر بعد از هفت سالگی و نحوه صحیح نگارش دادخواست این موضوع، می توانید با مجموعه وکیل کمک گرفته، تا کارشناس حقوقی ما، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد.

حضانت فرزندان

طبق قانون، حضانت و نگهداری از فرزندان وظیفه و تکلیف والدین است و این تکلیف، شامل فراهم آوردن شرایط مناسبی، در جهت رشد و پرورش طفل و حفظ و مراقبت از او می باشد.

در همین راستا قانونگذار با توجه به شرایط خاصی، اگر هر کدام از والدین نتواند به دلایلی مانند؛ اعتیاد، جنون و .. این مسئولیت را به نحو احسن انجام دهد، حق حضانت از وی گرفته خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی، الویت حضانت تا سن ۷ سالگی با مادر می باشد و پس از احراز صلاحیت توسط دادگاه، حق و تکلیف پدر است.

ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی

برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می کنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است.
تبصره – بعد از هفت سالگی درصورت حدوث اختلاف، حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می باشد.

قانون فوق، حضانت فرزند پسر و دختر تا ۷ سالگی بر عهده مادر قرار داده، ولی به این معنا نیست که اگر مادر توانایی نگهداری و صلاحیت مراقبت از کودک را نداشته، قانون این حق را به او بدهد.

 

حضانت فرزند دختر

 

حضانت فرزند دختر

بعد از ۷ سالگی، حضانت فرزند دختر از مادر سلب شده و به پدر واگذار خواهد شد، و حق نگهداری طفل، از ۷ تا ۹ سالگی که دختر به سن بلوغ شرعی برسد با پدرش است. پس از آن قانون، وظیفه تصمیم گیری را بر عهده خود فرزند قرار داده، تا انتخاب یکی از والدینش را انتخاب کند. (طفل می تواند زندگی با پدر و یا مادرش را انتخاب نکند، که در این حالت، دادگاه تصمیم گیری خواهد کرد)

پیش از هر چیزی بهتر است با معنای ولایت و حضانت به خوبی آشنا شویم.

حضانت عبارت است از؛ مراقبت، نگهداری و تربیت کودک.

ولایت به معنای داشتن نمایندگی قانونی برای اداره اموال و دارایی کودک است.

با این تعاریف، اگر کودک اموالی داشته باشد و حضانت وی بر عهده مادرش باشد؛ باز هم ولی قهری یعنی پدر و جد پدری باید در مورد آن تصمیم گیری نمایند، تا زمانی فرزند به سن قانونی یعنی ۱۸ سالگی برسد.

نکته : با برگزاری جلسات روانشناسی، پس از سن ۱۸ سالگی فرزند، به تشخیص فرد مشاور و کارشناس دادگاه، تصمیم گیری و مالکیت اموال فرد، به خودش واگذار خواهد شد.

حضانت فرزند دختر پیش از هفت سالگی 

در شرایطی که زوجین هنگام طلاق دارای فرزند دختر زیر هفت سال باشند، قانون مدنی با در نظر گرفتن شرایط حساس روحی و تربیتی فرزند و نیاز وی به مادرش در این سن، حضانت فرزند دختر را به مادر واگذار می نمایند.

 

شرایط حضانت فرزند دختر بعد از هفت سالگی

 

شرایط سلب حضانت فرزند دختر

ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی 

هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می تواند به تقاضای اقربای طفل یا تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی، هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.

با توجه به ماده فوق، گاهی شرایطی به وجود می آید که پدر یا مادر صلاحیت داشتن، حضانت فرزند دختر را، با تشخیص مقام قضایی ندارند.

موارد زیر از جمله شرایطی است که باعث سلب حق حضانت از والدین می شود؛ 

۱_ اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر، قمار

۲_ اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا

۳_ ابتلا به بیماری روانی به تشخیص پزشکی قانونی

۴_ سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود به مشاغل ضداخلاقی مانند فساد، فحشا، تکدی گری، قاچاق

۵_ تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

۶_ قمار

مصادیق سلب حضانت فرزند دختر بعد از طلاق تنها به همین چند مورد، خلاصه نمی‌شود و همان طور که بارها در قانون به آن اشاره شده، در صورت احتمال هرگونه خطر جسمی، روحی و یا تربیتی طفل، دادگاه می‌تواند، والدین را از داشتن حق حضانت، محروم نماید.

البته قانون حق حضانت و نگهداری از فرزند را در شرایط مختلفی که در ادامه به آن می پردازیم، بررسی کرده تا با در نظر گرفتن شرایط روحی و جسمی طفل، بهترین شرایط را بعد از طلاق والدینش داشته باشد.

۱_ در صورت فوت پدر طفل، وظیفه مراقبت از فرزند بر عهده جد پدری خواهد بود، ولی با توافق خانواده پدری با مادر، حضانت فرزند دختر، به مادر تعلق خواهد گرفت.

۲_ در صورت ازدواج مجدد بعد از طلاق زوجین، دادگاه با در نظر گرفتن ۲ حالت خاص، نگهداری از فرزند را به یکی از والدین واگذار خواهد کرد.

  • ازدواج مجدد پدر : دادگاه با بررسی برخی از شاخص های شرایط نگهداری و مراقبتی کودک، تصمیم نهایی را برای حضانت کودک اعلام می نماید. حکم اعلام شده در شرایطی که تمامی شاخص های مورد بررسی دادگاه، رعایت شده باشد، حق حضانت فرزند را به پدر واگذار خواهد کرد.
  • ازدواج مجدد مادر : اگر توافقی مبنی بر داشتن حق نگهدای کودک توسط مادرش، میان والدین وجود نداشته باشد، پدر با تقدیم درخواست حضانت فرزند به دادگاه، توانایی محروم ساختن مادر از حضانت طفل را دارد.

 

شرایط حضانت فرزند دختر بعد از هفت سالگی

 

شرایط حضانت فرزند دختر بعد از هفت سالگی

ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی 

برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی‌می‌کنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است.
‌تبصره – بعد از هفت سالگی درصورت حدوث اختلاف، حضانت طفل با رعایت‌مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می‌باشد.

طبق قانون حضانت طفل (هم دختر و هم پسر)، بعد از هفت سالگی با پدر و یا جد پدری است. یکی از تصورات غلطی که در پیرامون این موضوع وجود دارد، نحوه رسیدگی به خرج و مخارج کودک می باشد. 

باید در نظر داشته باشید، با توجه به قانون نفقه، پرداخت هزینه های کودک، بر عهده پدرش می باشد و در شرایطی که طفل پدر خود را از دست داده، جد پدری باید نفقه وی را بپردازد. قانون گذار حالتی را نیز در نظر گرفته که نه پدر و نه جد پدری، توانایی پرداخت نفقه فرزند را ندارند، البته این موضوع باید در دادگاه اثبات شود، تا این مرجع قضایی، حکم پرداخت نفقه توسط مادر را، صادر نماید.

برای دریافت اطلاعات بیش تر در خصوص نفقه اقارب و تعیین میزان نفقه، بهتر است مطالب انواع نفقه چیست و نفقه فرزندان را مطالعه نمایید.

نکته : چنانچه، پدر طفل، توانایی پرداخت نفقه را داشته و از عمل به وظیفه خود امتناع ورزد، مادر می تواند با تقدیم دادخواستی مبنی بر عدم دریافت

نفقه فرزندش، پدر را مجبور به انجام این عمل سازد. (دادگاه توانایی محکوم کردن پدر به بیش از ۶ ماه تا ۲ سال زندان را نیز دارد)

سخن نهایی

متوجه شدیم، در حالتی که پدر شرایط سلب حضانت را نداشته و یا توافقی از قبل با مادر صورت نگیرد، حضانت دختر بعد از هفت سالگی به پدر واگذار خواهد شد، تا زمانی که فرزند به سن ۹ سالگی رسیده و تصمیم نهایی را بگیرد. در این شرایط پدر و مادر نمی توانند فرزندشان را مجبور نمایند تا یکی از آن ها را انتخاب کند، و قانون نیز به تصمیم فرزند بالغ شده احترام می گذارد.

در صورتی که بعد از خواندن این مطلب، موفق به یافتن پاسخ سوالات خود پیرامون موضوع حضانت فرزندان نشده اید، می توانید با کارشناس حقوقی مجموعه ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

حضانت فرزند دختر بعد از 7 سالگی بر عهده چه کسی می باشد ؟

با توجه به قانون حضانت فرزند دختر از هفت سالگی به بعد تا رسیدن به سن بلوغ که در دختران 9 سال می باشد بر عهده پدر می باشد.

حضانت فرزند دختر بعد از رسیدن به سن بلوغ بر عهده چه کسی است ؟

بعد از رسیدن دختر به سن بلوغ، از سن حضانت قانونی خارج می شود یعنی خودش می تواند انتخاب کند که با کدام یک از والدینش زندگی کند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. فروغ گفت:

    سلام خسته نباشید.
    من و همسرم داریم از هم طلاق می گیریم و من یک دختر ۱۳ ساله دارم، با توجه به اینکه یکی از شرایط حق حضانت فرزند دختر بعد از هفت سالگی، تصمیم خود بچه هست. من میتونم به عنوان مادرش حق حضانت رو از دادگاه بگیرم؟؟؟ یا پدرش میتونه کاری کنه دادگاه حق حضانت رو به من نده؟؟؟؟

    1. گروه وکیل کمک گفت:

      سلام کاربر گرامی
      تصمیم گیری در این شرایط با خود فرزند دختر و با توجه به صلاح دید دادگاه برای وی می باشد.

  2. مونا گفت:

    بعداز بلوغ فرزند دختر، حق حضانت دختر میتونه به مادر واگذار بشه ؟؟؟؟یا حتما بر عهده پدره؟؟؟؟

    1. گروه وکیل کمک گفت:

      سلام کاربر گرامی!
      دادگاه انتخاب را بر عهده خود فرزند می گذارد.

  3. alimardi گفت:

    سلام همسر من نمیخواد حضانت دختر ۴ ساله امونو قبول کنه من به عنوان پدرش باید با این موضوع موافقت کنم؟؟؟اگه موافقت نکنم چی میشه؟؟؟

    1. گروه وکیل کمک گفت:

      سلام کاربر گرامی!
      در صورتی که شما این موضوع را بپذیرید، حق حضانت فرزندتان، بر عهده شما قرار می گیرد.

  4. namii گفت:

    همسر من اصلا با دخترم خوش رفتاری نمی کنه، چه جوری میتونم کاری کنم دادگاه حضانت دخترم رو که ۸ سالشه به من واگذار کنه ؟؟؟

    1. گروه وکیل کمک گفت:

      سلام کاربر گرامی
      در صورت اثبات این موضوع با مدرک معتبر، می توانید حضانت فرزند دختر خود را بر عهده بگیرید. برای دریافت مشاوره بیش تر پیشنهاد می کنیم با شماره ۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸ تماس گرفته تا کارشناس مربوطه اطلاعات بیش تری در این خصوص را در اختیارتان قرار دهد.

  5. مهران مرادی گفت:

    سلام خسته نباشید
    چه جوری میتونم در خصوص مشاوره حضانت فرزند دختر بعد از هفت سالگی باهاتون تماس بگیرم؟؟؟ الان حدودا ۴ ماه از ۷ ساله شدن دخترم میگذره و همسر سابقم دخترم از من کایت کرده و میخواد کاری کنه حضانت دخترم به من نرسه….آقا هستم.

    1. گروه وکیل کمک گفت:

      سلام کاربر گرامی!
      برای دریافت مشاوره می توانید با شماره ۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸ تماس بگیرید.

  6. راضیه فرجی گفت:

    با سلام دختر من ۱۱ سالش تمام شده، و حضانتش از دو سالگی با من بود ، ۱۰۰ تا سکه از مهریه مو بذل کردم تا بتونم حضانتش رو بگیرم، حالا که مهریه ام رو مطالبه کردم پدرش برای آزار و پس گرفتن درخواست مطالبه مهریه ام منو با گرفتن دخترم تهدید می کنه.. کلا ۱۸ ماه مبلغ ماهی ۴۰۰ هزار تومن بابت هزینه هاش نفقه به دخترش داده . سوال من اینه الان میتونه دخترم رو ازم بگیره . با توجه به شرایط رفاهی که من تونستم براش فراهم کنه و البته شرایط روحی بدی که همین الان که فهمیده پدرش میخواد با خودش ببره اونو براش ایجاد شده. شنیدم برای حکم رشد معاینه پزشکی باید انجام بشه ؟ این صحت داره ؟ واقعا حالم بد میشه از این موضوع لطفا من و راهنمایی کنید .

    1. گروه وکیل کمک گفت:

      سلام کاربر گرامی
      با توجه به اینکه دختر شما ۱۱ سال سن دارد، در نتیجه دادگاه تصمیم گیری را بر عهده فرزند شما می گذارد و صلاح دید وی نیز در نظر گرفته خواهد شد.

  7. بهار گفت:

    سلام وقت بخیر
    من و همسرم از هم طلاق گرفتیم و من حضانت دو دختر ۴ و ۷ ام از شوهرم گرفتم ، مراحل خاصی رو باید طی کنم؟

    1. گروه وکیل کمک گفت:

      سلام کاربر گرامی!
      جهت دریافت مشاوره در این خصوص می توانید با شماره ۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸ تماس گرفته تا کارشناس مربوطه اطلاعات لازم در این خصوص را در اختیار شما قرار دهد.

  8. احسانی گفت:

    سلام خسته نباشید!
    من خانمی ۲۵ ساله هستم که یک دختر دارم و متولد سال ۹۱ هستش. قصد طلاق از شوهرم رو دارم و به خاطر حضانت دخترم خیلی میترسم، میشه راهنمایی کنید که چطور میتونم حضانت دخترم رو از همسرم بگیرم؟؟؟؟؟؟؟؟
    همسر من آقایی ۳۰ ساله با شغل آزاد هستن ک هثباتی اخلاقی هم ندارن، چندین بار هم منو کتک زدن.

    1. گروه وکیل کمک گفت:

      سلام کاربر گرامی!
      در صورت اثبات عدم صلاحیت شوهرتان در جهت نگهداری از کودک، می توانید حضانت دخترتان را بر عهده بگیرد، البته در صورتی که کودک شما ۹ سال بیش تر داشته باشد، خودش می تواند تصمیم بگیرد که پیش کدام یک از والدینش زندگی کند.

  9. زهرا گفت:

    سلام من خانمی هستم که ۶ ساله ازدواج کردم، یه دختر سه و نیم ساله دارم و به دلایلی قصد جدایی از همسرم و دارم، چه جوری میتونم حضانت دخترم و بگیرم؟؟

    1. گروه وکیل کمک گفت:

      سلام کاربر گرامی
      حق حضانت دختر شما تا ۷ سالگی بر عهده شما می باشد و از سن ۷ تا ۹ سالگی فرزندتان باید با پدرش زندگی کند و پس از ۹ سالگی تصمیم گیری بر عهده خود دخترتان می باشد.

  10. Sat گفت:

    من دو فرزند ۶ و ۴ ساله دارم در شرف طلاق هستم خانم اهل کرمانن من خراسان،دادگاه ۲۵ سکه!برای پیش پرداخت در نظر گرفته ایشون هم حکم جلب گرفته و رفته شهرشون و بچه ها رو برده،حق ملاقات من هفته ای دوروز روزی ۶ ساعت اونم در محل سکونت خانم بوده ۱_الان برای ملاقات باید چکار کنم با توجه به حکم جلب و اینکه ممکنه منو بندازه زندان ؟۲_برای مهریه و حکم جلب الان ک ندارم پرداخت کنم بهترین راه حل چیه۳_بعد از هفت سالگی پسرم ینی یکسال دیگه، که حضانت پسرم به من میرسه، دخترم باز زیر هفت ساله و این دوتا بچه جدا از هم بودنشون ممکنه آسیب زا باشه برای این مساله چکار میتونم بکنم؟ینی میتونم پسرم که هفت ساله شد دادگاه رو متقاعد کنم که بدلیل وابستگی شون حضانت دخترم رو هم ب من بدن؟

    1. گروه وکیل کمک گفت:

      سلام کاربر گرامی!
      جهت دریافت مشاوره و راهنمایی می توانید با شماره ۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸ از طریق تلفن ثابت، بدون کد و صفر تماس بگیرید.

تماس از تلفن ثابت بدون کد و صفر 9099072958