وکیل کمک
۰

دادخواست استرداد جهیزیه قبل از طلاق

استرداد جهیزیه
بازدید 5651

ارائه دادخواست استرداد جهیزیه قبل از طلاق، یکی از مهم ترین اقداماتی می باشد که هنگام مطالبه جهیزیه باید به آن توجه کرد.

جهیزیه به صورت قانونی بر عهده زن نمی باشد، اما در کشور ما عرف بر این می باشد که جهیزیه از طرف دختر و خانواده زن فراهم شود. در شرایطی که زن و مرد به اختلاف خورده و تصمیمی بر جدایی می گیرند و یا حتی بدون اختلاف، زوجه می تواند اقدام به پس گرفتن جهیزیه خود نماید. (زیرا زن مالک قانونی می باشد)

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع استرداد جهیزیه و استرداد جهیزیه قبل از طلاق و نحوه استراد جهیزیه قبل از طلاق آشنا سازیم. چنانچه پیرامون این موضوع، سوال دارید می توانید با مجموعه وکیل کمک تماس گرفته تا کارشناسان ما ابهامات شمار را بر طرف سازند.

 استرداد جهیزیه قبل از طلاق

 برای استرداد جهیزیه دو روش وجود دارد در هنگام انتقال جهیزیه به خانه همسر معمولا رسم بر این است که سیاهه ای یا لیستی از وسایلی که دختر تهیه کرده و به خانه شوهر می‌برد، تهیه کرده و به امضای مرد و خانواده شوهر و شهود رسانده می شود.

البته با توجه به تماس هایی که با سامانه حقوقی وکیل کمک گرفته می شود، اشاره دارند که ما هنگام بردن جهیزیه لیستی را تهیه نکردیم، حالا برای استرداد و پس گرفتن جهیزیه باید چیکار کنیم؟

البته راههایی وجود دارد که شما بتوانید بدون داشتن سیاهه و لیست اموال و جهیزیه که به خانه شوهر بردید، جهیزیه خود را پس گرفته و از خانه شوهر خارج کنید، که البته باید مراحلی را طی کنید که ما در ادامه به این مراحل خواهیم پرداخت.

 به این نکته نیز باید اشاره کرد که شما حتی قبل از طلاق و صدور حکم طلاق قادر به استرداد جهیزیه خود نیز هستید.

 استرداد جهیزیه با سیاهه

 همانطور که در بالا اشاره کردیم شما هنگام بردن جهیزیه به خانه همسر از وسایل خود لیستی تحت عنوان سیاهه تهیه کرده و به امضای زوج و خانواده همسر رسانده اید.

در صورتی که زوج هنگام استرداد جهیزیه بتواند اثبات کند که، چندین وسیله را وی خریداری کرده، زن دیگر نمی تواند آن ها جزء لیست جهیزیه مسترد نماید. به بیانی دیگر، مرد این وسایل را به عنوان کمک جهیزیه خریداری کرده تا از آن ها در زندگ مشترک استفاده شود.

در برخی از سیاهه ها، مشاهده شده که طلاهای عروس را با قید گرم به عنوان بخشی از جهیزیه در نظر می گیرند. جهیزیه تنها به اموالی گفته می شود که زوجین از آن ها در زندگی مشترک استفاده می کنند و طلا جزو این اقلام محسوب نمی شود، زیرا طلاها متعلق به زوجه می باشد و مرد نمی تواند هیچ استفاده ای از آن ها داشته باشد، مگر در حالتی که زوج طلاها را از زوجه گرفته باشد که این بحث از مقوله استرداد جهزیزیه خارج است و زن می تواند با اثبات این موضوع، اقدام به شکایت کیفری و یا حقوقی نماید.

استرداد جهیزیه بدون سیاهه

در این شرایط با توجه به عدم وجود سیاهه، زوجه باید با سایر ادله اقدام به اثبات استرداد جهیزیه خود نماید. به عنوان مثال در صورتی که هنگام خرید جهیزیه، فاکتور خرید معتبری با نام زن و یا خانواده اش موجود باشد، ارائه آن هنگام استرداد جهیزیه ضروری می باشد. 

در شرایطی که علاوه بر سیاهه، فاکتور خرید نیز در دسترس نباشد، زوجه باید استشهادیه ای که شامل لیست تمامی اقلام جهیزیه می باشد را برای این امر تنظیم و آماده کرده و به امضای چندین نفر از اقدام، دوستان و آشنایان برساند. در این حالت، قاضی با استماع شهادت شهود، علم به مالکیت زوجه بر جهیزیه پیدا می کند.

آیا بردن جهیزیه بدون اجازه شوهر امکان پذیر است ؟

با توجه به اینکه زن مالک جهیزیه می باشد، هر زمانی که بخواهد می تواند اقدام به استرداد جهیزیه خود نماید و نیازی به اجازه همسرش ندارد. فقط توجه کنید که شما می توانید هر چیزی که در لیست جهیزیه شما می باشد را بدون اجازه شوهر از خانه خارج نمایید.

با توجه به گزارش های به دست آمده توسط کارشناسان حقوقی مجموعه ما، در چنین شرایطی مرد، از زن به علت بردن اثاثیه از منزل شکات می کند که با توجه به نبود هیچ گونه عنصر معنوی جرم و یا سوء نیتی، به نتیجه دلخواه نمی رسد. البته باز هم به شما پیشنهاد می کنیم، هنگام انجام این کار چندین نفر از همسایگان خود را شاهد بگیرید که چه اقلام و سایلی را از منزل خارج می نمایید.

نمونه دادخواست استرداد جهیزیه

اگر مبلغ جهیزیه شما زیر ۲۰ میلیون باشد باید از طریق شورای حل اختلاف مراجعه کنید و اگر بیشتر بود از طریق دادگاه.

خواهان : سودابه …… نام پدر : حسن   شغل : دبیر    محل اقامت : تهران.میدان ولیعصر ……. .

خوانده : منوچهر …… نام پدر : اصغر   شغل : آزاد  محل اقامت : تهران.شهرک ولیعصر ……… .

وکیل : مسعود محمدی به نشانی : تهران.میدان فاطمی.میدان گلها …… .

تعیین خواسته :

۱- استرداد جهیزیه مقوم به ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال

۲- دستور موقت

۳- کلیه خسارات و هزینه های دادرسی

دلایل و منضمات :

۱- کپی مصدق عقدنامه

۲- لیست جهیزیه و فاکتورهای فروش

۳- وکالتنامه

شرح دادخواست استرداد جهیزیه

ریاست محترم شورای حل اختلاف تهران

با سلام

احتراماً به استحضار عالی می رساند به موجب تصویر عقدنامه پیوست، جهیزیه  و اثاث شخصی موکل بعد از ازدواج طبق رسوم و رویه عرفی به منزل مشترک یرده شده و اینک نیز در منزل تحت تصرف خوانده باقی مانده و ایشان حاضر نیست به طور مسالمت آمیز آنها را مسترد نماید.لذا مستنداً به ماده ۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی صدور حکم به محکومیت خوانده به استرداد جهیزیه طبق لیست پیوست به انضمام کلیه خسارات و هزینه های دادرسی مورد استدعاست، ضمناً با توجه به ایننکه خواسته در معرض تضییع می باشد به استناد ماده ۳۱۰ قانون آیین دادرسی مدنی بدواً صدور دستور موقت و اجرای قبل از ابلاغ آن به استناد قانون آیین دادرسی مدنی مورد استدعاست.

با تشکر و تجدید احترام

استرداد جهیزیه

 

در صورتی که زوج اموال را تخریب نماید و یا قبل استرداد جهیزیه، اموال زوجه را به هر شکلی تخریب و یا بفروش برساند تکلیف چیست؟

در جواب باید بگوییم که در صورتی که این موارد رخ دهد، در برخی شرایط می تواند از شوهر به جرم خیانت در امانت و یا فروش مال غیر شکایت کیفری کرد و زوج را محکوم نمود.

آیا می توان در شرایطی که مرد جهیزیه را تصاحب کرده است، به جرم خیانت در امانت از او شکایت کرد؟

به این پرسش به دو صورت می توانیم پاسخ دهیم؛ اگر به صورت جدی قوانین را دنبال نمایید، می‌توان زوج را مشمول این جرم بدانیم. 

در حالی که، از دید عرفی به موضوع نگاه کنیم و قواعد شراکت را در خصوص جهیزیه‌ای که زن به منزل شوهر می‌برد، جاری بدانیم، نمی‌توانیم پاسخ قاطعی به این پرسش بدهیم.

با توجه به آرای صادر شده توسط دیوان عالی کشور، با احکام متفاوتی رو به رو می شویم که در برخی موارد شریک را مشمول این جرم دانسته است و در مواردی نیز خیر!

البته در حالت کلی نمی‌توان زوج را به جرم خیانت در امانت محکوم کرد. حتی اگر به نقص یا تلف اموال جهیزیه اقدام کرده باشد. زیرا این جرم (خیانت در امانت) تنها مختص به اعمالی می باشد که در آن ها استرداد اموال قابل پیش بینی و یا از قبل پیش بینی شده باشد. در خصوص جهیزیه اینگونه نیست، زیرا ذات نکاح، بر تفاهم و توافق برای ادامه زندگی مشترک می باشد.

در زمانی که زوجه جهیزیه را به منزل مشترک می‌آورد، چون هدف ادامه زندگی است هیچ پیش ‌زمینه‌ای برای استرداد جهیزیه وجود ندارد، در نتیجه چون جرم خیانت در امانت مختص به اعمالی است که استرداد در آنها شرط است، بعید به نظر می‌رسد زوج را بتوان به این جرم محکوم کرد.

به معنای واضح‌تر شرط استرداد جهیزیه باید وجود داشته باشد و اگر نباشد، جرم صورت نگرفته است؛ در نتیجه از آن جایی که در زمان ازدواج شرط استرداد جهزیه وجود ندارد، این جرم صورت نگرفته است.

ماده ۶۷۴ تعزیرات قانون مجازات اسلامی

 هرگاه اموال منقول یا غیرمنقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای و‌کالت یا هر کار با اجرت یا بی اجرت به کسی داده شده و بنابراین بوده است که اشیاء مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه محکوم خواهد شد.

با توجه به این ماده که رکن قانونی جرم خیانت در امانت است، می‌توان گفت که رکن مادی این جرم، استعمال، تصاحب، اتلاف یا مفقودی اموال مزبور است.

ماده ۶۱۷ قانون مدنی

 امين نمی تواند غير از جهت حفاظت، تصرفی در ودیعه کند یا به نحوی از انحاء از آن منتفع گردد مگر با اجازه صریح یا ضمنی امانت گذار و الا ضامن است.

در نتیجه زمانی که زوجه، زوج را از استفاده ممنوع می‌کند، هرگونه استفاده‌ای از آن استعمال محسوب می‌شود. البته شرایط سوءنیت او در این موارد باید لحاظ شده و مورد توجه قرار گیرد.

نکات تکمیلی

۱_ داشتن سیاهه در این شرایط بسیار مهم است، زیرا سیاهه یک مدرک و سند از لیست اقلامی که شما تهیه کرده اید می باشد.

۲_ چنانچه سیاهه را در دفترخانه رسمی تنظیم نمایید، حکم یک سند رسمی را پیدا کرده و دارای اعتبار بیش تر نیز می باشد. همچنین با امضای زوج، در صورت بروز اختلاف دیگر مرد نمی تواند، ادعای انکار، جعل و تردید را داشته باشد.

۳_ لیست سیاهه باید توسط داماد و اعضای خانواده اش امضا شود زیرا این لیست بدون امضا فاقد اعتبار می باشد و این لیست سیاهه باید در نزد پدر و مادر عروس نگهداری شود.

۴_ در صورتی که علاوه بر امضا، زوج اقدام به ثبت اثر انگشت خود در لیست سیاهه نماید، باعث بیش تر شدن اعتبار سیاهه می شود. (شهود بهتر است ۲ نفر مرد باشند که نسبت فامیلی با مرد ندارند)

۵_ ذکر اقلام  وسایلی که داماد همراه خود آورده و یا بعدا توسط وی خریداری شده نیز باید در این لیست ذکر شود تا مشخص باشد چه اموالی را طرفین آورده اند و چه اموالی بعدا به آن اضافه شده است.

۶_ فاکتور خرید وسایل را حتما نگهداری نمایید.

۷_ چنانچه قصد استرداد جهیزیه را دارید حتما در ستون خواسته علاوه بر استرداد جهیزیه، صدور تامین قرار خواسته پیش از ابلاغ را نیز ذکر نمایید تا پیش از خارج کردن اموال شما از خانه توسط مرد، بتوانید آن ها را توقیف نمایید. (در چنین شرایطی معمولا دادورز، اموال را در همان محل توقیف کرده و به خود مرد به عنوان امانت می سازد)

۸_ بر اساس ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، زن هیچ مسئولیتی در قبال فراهم ساختن اسباب و اثاثیه منزل ندارد و تمامی این موارد بر عهده مرد می باشد. در نتیجه با توجه به اینکه زوجه برخی لوازم را به عنوان جهیزیه به خانه مرد آورده است، هر زمان که اراده کند می تواند آن ها را پس بگیرد.

استرداد جهیزیه هیچ ارتباطی به شرایط ندارد و زن هر زمانی حتی هنگامی که بدون هیچ اختلافی با همسرش زندگی می کند می تواند قدام به استرداد جهیزیه خود نماید. 

۹_ در صورتی که همسر شما بدون اطلاع شما اقدام به فروش اموال شما نماید، می توانید به جرم فروش مال غیر از او شکایت کنید؛ البته باید بتوانید این موضوع را اثبات نمایید که این اموال برای شما می باشد. (با استفاده از لیست سیاهه و فاکتور خرید می توانید این موضوع را اثبات نمایید.) همچنین باید بتوانید اثبات نمایید که شوهرتان ایناموال را فروخته نه شخص دیگری…!

نکته : در صورتی که همسر شما تبرئه شود، می توان علیه شما شکایت افترا نماید.

سخن نهایی

در این مطلب ما درباره نحوه استرداد جهیزیه صحبت کردیم، نکته قابل توجه در این موضوع نحوه نگارش و ارائه دادخواست شما می باشد. در صورت داشتن هر گونه ایرادی ممکن است با نتیجه دل خواه خود رو به رو نشوید؛ البته این موضوع هنگام استرداد جهیزیه بدون سیاهه، بسیار مهم تر است زیرا شما مدرکی برای اثبات مالکیت خود ندارید. در نتیجه بهتر است با مجموعه وکیل کمک تماس گرفته تا کارشناسان ما ابهامات شما را در این خصوص مرتفع سازند.

مشاوران مجموعه ما همه روزه آماده ارائه بهترین و کم هزینه ترین راه ها به صورت تلفنی به شما عزیزان هستند. حتما جهت امور حقوقی خود با مشاوران مجرب ارتباط بگیرید.

سوالات متداول 

در صورت عدم وجود لیست سیاهه برای استرداد جهیزیه، چه باید کرد ؟

در صورت عدم وجود لیست سیاهه می توانید فاکتورهای خرید جهیزیه خود را ارائه نمایید.

آیا پیش از گرفتن طلاق می توان اقدام به پس گرفتن جهیزیه نمود ؟

بله. زوجه می تواند هر زمانی که دوست دارد، جهیزیه خود را پس بگیرد.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد و صفر 9099072958