وکیل کمک
۰

نحوه درخواست طلاق توافقی-مراحل و شرایط طلاق توافقی

نحوه درخواست طلاق توافقی
بازدید 3872

طبق گزارش کارشناسنان حقوقی وکیل کمک، زوجی برای انجام طلاق توافقی اقدام کرده و از دادگاه گواهی عدم امکان سازش را دریافت کردند، اما همسرشان همکاری لازم را نداشته و از حضور در دفترخانه نیز خودداری کردند، متوجه شدیم به دلیل راهنمایی اشتباه، ایشان تصور می کردند اگر همسرشان به دفترخانه مراجعه نکنند، طلاق ثبت می شود، در صوتی که در طلاق توافقی حضور طرفین تا آخرین مرحله ضروری است و گواهی دریافت شده تا ۳ ماه دارای اعتبار است.

طلاق یک اتفاق نیست، یک فرآیند است. اینکه افراد تصمیم به جدایی از هم میگیرند هم دشوار است و هم پا در مسیر پرفراز و نشیبی می گذارند. البته گاهی می توان این مسیر را هموارتر نیز دید، هنگامی که دو طرف در مورد جدایی و تمام حقوق خود به توافق رسیده باشند و قانون با استناد بر توافقنامه طرفین اقدام به صدور حکم خواهد کرد.

در قانون اساسی ۳ نوع طلاق تعریف شده است؛ طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن و طلاق توافقی موضوع بحث ما در این مقاله نحوه درخواست طلاق توافقی می باشد.

قصد داریم درمورد شرایط طلاق توافقی، مراحل طلاق توافقی را شرح دهیم و نمونه ای از درخواست طلاق توافقی را بیاوریم.

 

مراحل و شرایط طلاق توافقی در دادگاه

 

مراحل طلاق توافقی

طلاق توافقی، به نوعی از طلاق گفته می شود که زوجین در نتیجه تصمیم می گیرند که به صورت مشترک قادر به ادامه زندگی نیستند و بر سر مسائل مالی مانند؛ مهریه، نفقه، اموال مشترک و یا مسائل غیر مالی مانند حضانت فرزندان و یا نحوه ملاقات فرزندان به توافق می رسند.

این توافقنامه مستند و به امضای طرفین و شاهدان خواهد رسید و در جلسات دادگاه ارائه می شود. در برخی موارد طرفین توافق خود را در دفتر خانه رسمی می کنند.

مسیر طلاق توافقی به نسبت سایر انواع طلاق ها آسان تر و زمان کمتری را می گیرد، اما شرایطی برای این نوع جدایی وجود دارد و البته مراحلی را نیز زوجین باید طی کنند که به صورت تیتر وار در ادامه آورده ایم و به طور مفصل تر می توانید از مقاله ” مراحل طلاق توافقی” مطالعه کنید.

۱٫ مراجعه به مراکز روانشناسی تعیین شده از طرف دادگستری( از طریق سامانه تصمیم)

۲٫ تنظیم توافقنامه طلاق توافقی

۳٫ ارجاع به پزشکی قانونی

۴٫ ارجاع پرونده به دادگاه

۵٫ صدور رای توسط دادگاه

۶٫ اسقاط حق تجدید نظر و فرجام خواهی

۷٫ اسقاط حق رجوع به ما بذل

۸٫ مراجعه به دفاتر طلاق و جاری شدن صیغه طلاق

 

نحوه نگارش دادخواست طلاق توافقی

 

نحوه درخواست طلاق توافقی

پس از اینکه زوجین یا وکلای آنها توافقنامه خود را تنظیم کردند، در مرحله بعد باید دادخواست و درخواست خود را در دفاتر خدمات قضایی نزدیک به خود ثبت کنند. برای ارائه خدمات از طرف این دفاتر می بایست شما در سامانه ثنا ثبت نام کرده و احراز هویت سامانه ثنا را انجام دهید.

شما می توانید به صورت اینترنتی و از منزل نیز ثبت نام و احراز هویت غیرحضوری سامانه ثنا را انجام دهید برای گرفتن راهنمایی با مشاوران وکیل کمک تماس بگیرید.

پس از اینکه دادخواست خود را ثبت کردید، باید مدارک خود از قبیل اسکن عقدنامه، شناسنامه، کارت ملی، گواهی عدم سازش و توافق اصادر شده از طرف مراکز روانشناسی بهزیستی و رونوشتی از توافقنامه خودرا ضمیمه درخواست خود کنید.

این مدارک از طریق دفتر خدمات قضایی برای شعبه دادگاه مورد نظر ارسال خواهد شد و از طریق پیامک و یا ابلاغیه که در سامانه ابلاغ الکترونیک ثنا قابل مشاهده است، تاریخ و ساعت مراجعه زوجین اطلاع رسانی خواهد شد.

مسائلی که زوجین هنگام طلاق توافقی باید بر سر آن ها به تفاهم و نتیجه برسند، شامل موارد زیر می شود :

۱٫ مهریه و چگونگی پرداخت آن

۲٫ پرداخت نفقه زن از جانب مرد

۳٫ اجرت المثل ایام زندگی مشترک (ممکن است از جانب زوجه درخواست شود)

۴٫ تعیین تکلیف نحله که ممکن است از سمت زن خواسته شود.

۵٫ مالکیت جهیزیه

۶٫ شرط تقسیم دارایی مرد

۷٫ حضانت فرزند یا فرزندان

نمونه دادخواست طلاق توافقی

نکته مهم این که دادن دادخواست طلاق توافقی و امضاء آن در صورت پشیمانی یکی از زوجین تکلیفی برای آن ها به وجود نمی آورد و با عدم پیگیری یکی از زوجین پرونده بسته خواهد شد.

 

نمونه دادخواست طلاق توافقی

 

شرایط طلاق توافقی

شرایط عمومی طلاق توافقی

برای طلاق توافقی نیاز به تنظیم دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضائی می باشد. شاید تنها تفاوتی که این نوع طلاق دارد، این است که برای طلاق توافقی ضروری است زوجین، هر دو در دفتر خدمات حاضر شده و اقدام به تقدیم و امضا دادخواست طلاق نمایند. همچنین مرد موظف است تمامی حقوق مالی زوجه را بپردازد مگر در صورتی که، خود زوجه به عدم دریافت آن رضایت داده باشد. برای صادر شدن رای طلاق توافقی، نیاز به ارائه گواهی عدم بارداری از سوی خانم و رعایت عده طلاق است.

شرایط اختصاصی طلاق توافقی

بر خلاف انواع طلاق، در طلاق توافقی شرط ارجاع به داوری وجود ندارد و زوجین باید قبل از ارائه دادخواست، گواهی عدم انصراف از طلاق را با مراجعه به یکی از مراکز مشاوره خانواده بهزیستی دریافت کنند. همچنین صادر شدن حکم طلاق توافقی، نیازمند توافق و رسیدن به تفاهم در رابطه با تمامی حقوق و تکالیف مالی و  غیر مالی طرفین می باشد.

مواردی که هنگام تنظیم دادخواست طلاق توافقی باید در نظر داشته باشید!

  • در حالتی که زوجه باکره است، باید بعد از دریافت معرفی نامه از دفتر شعبه دادگاه به پزشکی قانونی مراجعه کرده و نامه تایید دوشیزگی را نیز دریافت نمایند تا به دفتر شعبه تحویل دهد. (در صورتی که خانم دوشیزه باشد می تواند نام همسرش را نیز از شناسنامه خود پاک کند و در غیر این صورت برای ثبت طلاق گواهی عدم بارداری را به دفترخانه طلاق ارائه دهد)
  • اگر زوجه یائسه شده باشد نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری ندارد، اما این موضوع به صراحت باید در دادنامه ذکر شود.
  • برای اینکه طلاق توافقی از نوع رجعی نباشد، ضروری است زن هنگام طلاق بخشی از مهریه اش را به مرد در ازای طلاق ببخشد و مرد هم این بخشش را بپذیرد. (به این نوع بخشش، مهریه بذل گفته می شود)
  • در صورتی که زوجین، تصمیم به طلاق داشته و در خارج از کشور نیز زندگی می کنند، می توانند با مراجعه به سفارت آن کشور و معرفی وکیل دادگستری به عنوان وکیل طلاق توافقی معرفی کنند و یا حتی به بستگان خود وکالت داده تا برایشان وکیل انتخاب شود.

روشهای طلاق توافقی در ۱۴۰۱ با مشاوره و بدون آن

۱_ در اولین روش، زوجین ابتدا باید در سامانه تصمیم ثبت نام نمایند و در چندین جلسه شاوره قبل از طلاق شرکت کنند. در صورتی که بعد از جلسات مشاوره باز هم زوجین اصرار بر طلاق داشه باشند، گواهی عدم انصراف از طلاق توسط مرکز مشاوره وغبالگری صادر می شود که با استناد بر آن باید دادخواست طلاق توافقی خود را در دفاتر خدمات الکترونیک ثبت کنند.

چنانچه شما برای طلاق توافقی این روش را انتخاب کرده اید، فرقی ندارد که وکیل دارید یا خیر، در هر صورت زن و شوهر متقاضی باید در جلسات مشاوره شرکت نمایند به جز در شرایطی که مرکز غربالگری گواهی عدم انصراف را بدون مشاوره صادر کند.

با توجه به اطلاعات به دست آمده این روش در آینده ای نزدیک تغییر خواهد کرد و احتمالا مدت و تعداد جلسات کاهش پیدا می کند.

۲_ چنانچه شما قص انجام طلاق توافقی را دارید و مایل نیستید که در جلسات مشاوره شرکت نمایید می توانید با از این طریق اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی خود نمایید. در این روش نیازی به حضور زجین نیست و زمان اخذ رای نیز بین ۱۰ تا ۲۰ روز کاری می باشد. در این شرایط با ارجاع دادخواست یک طرفه به شعبه دادگاه خانواده، وکلای زوجین به دادگاه اعلام توافق می نمایند. وکیل پایه یک در ابتدای مراجعه زوجین، توافق های آن ها را صورت جلسه کرده و امضا می کند.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

_ عقدنامه (رونوشت)

_ شناسنامه

_ کپی کارت ملی متقاضیان (زن و شوهر)

_ در صورت داشتن حق طلاق ارائه اصل ان الزامی می باشد.

نکته : زن و شوهر هر دو باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند و در صورتی که هر دو یا یکی از آن ها در این سامانه، ثبت نام نکرده باشند، باید اطلاعات خود را در سامانه ثا ثبت نمایند. ضرورت ان فرآیند به این علت می باشد که ابلاغیه های قضایی به صورت الکترونیکی برایافراد فرستاده می شوند و شخص با ورود به حساب کاربری خود در سامانه ثنا می تواند ابلاغیه های خود را مشاهده و پیگیری نماید.

ثبت دادخواست طلاق با گواهی عدم انصراف از طلاق یا بدون آن

با توجه به قانون حمایت از خانواده مصوب ۰۱/۱۲/۱۳۹۱ داوی در طلاق حذف شده است. (تمامی شرایطی که برای طلاق توافقی در این مطلب در نظر گرفته شده، صرفا ویه قضای طلق در دادگاه های خانواده تهران می باشد) ابته در روش دمی که در بخش قبلی برایتان شرح داده ایم یعنی تبدیل طلاق یک طرفه بهتوافقی دادگاه ارجاع به داوری خواهد شد و این کار هم به صورت تشریفاتی  و سریع وپرداخت هزینه ای برای واحد داور دادگاه توسط وکلا انجام می شود.

در احد داوری دادگاه علاوه بر پرسش از دلایل طلاق، توافق های مالی و غیر مالی زوجین در رابطه با مهریه و نحه پرداخت آن، اجرت المثل، نفقه، حضانت فرزندان و جهیزیه مکتوب می کند که توسط زوجین و یا وکلایشان امضا می شود.

بعد از مشاوره و دیافت تافقنامه باید به شعبه مراجعه شود، البته رویه دادگاه در اینجا بسیار متفاوت می باشد و بعضی از شعب همان روز یا تقریبا یکی دو روز بعد رای را صادر می کنند و برخی از شعب نیز جلسه دادگاه و رسیدگی  تشکیل می دهند.

در نتیجه اگر زوجین از سامانه تصمیم اقدام کرده باشند  در نهایت بااصرار زن و شهر برای طلاق، گواهی عدم انصاف از طلاق صادر می شود و پس از آن زن و وهر با وکیل (و یا بدون وکیل) می توانند دادخواست طلاق توافقی را در دفترخ دمات قضایی ثبت نمایند و بعد از تعیین شعبه بدون داری دادگاه در مدت زمان بسیار کوتاهی رای طلاق صادر خواهد شد.

ثبت رسمی طلاق در محضر

پس از صادر دنرای طلاق، نوبت به مراحجعه به یکی از دفاتر رسمی طلاق می رسد که در این مرحله نز زوجین می توانند وکیل اختیار کنند و خودشان حضور نداشته باشند.

برای ثبت طلاق زوجه باید آزمایش عدم بارداری را دریافت و به دفتر خانه تحویل دهد، البته ممکن است زوجه برای آزمایش بارداری به یکی از آزایشگاه های قضایی مراجعه کند. (در استان تهران)

نکته : اگر زوجه باکره باشد، برای معاینه به پزشکی قانونی معرفی می شود. 

بعد از امضا دفاتر مرتبط به طلاق و اجرای صیغه طلاق، اصل عقد نامه به سر دفتر تحویل داده شده و سر دفتر با امضا و مهر شناسنامه ها، همان روز یا چند رز بعد، طلاق نامه را به زوجه تحویل می دهد.

مدت زمان اعتبار را ی دادگاه، اززمان صدور تا حدود ۹۰ روز می باشد، بعد از تمام شدن این زطمان، رای فاقد اعتبار می باشد. همچنن برای بت طلاق خود می توانید در هر شهری این کار را انجام دهید زیرا اهمیتی ندارد که رای دادگاه مربوط به کدام شهر می باشد.

یکی از شرایط ثبت طلاق در محضور این می باشد که زوجه د دوران عدت ماهانه اش نباشد و دو نفر شاهد سند طلاق را امضا کنند.

نکته : امکان دریافت رونوشت از سند طلاق نیز وجود دارد.

سهمیه بندی طلاق چیست؟

یکی از موارد ضروری برای خواندن ختبه طلاق، رای دادگاه می باشد و اگر هر سر دفتری بدون رای دادگاه اقدام به چنین کاری نماید برای همیشه از شغل خود محروم می شود. از سال ۹۸ برای هر دفتر طلاق، سهمیه ثبت طلاق در نر گرفته شده است، یعنی هر دفتر طلاق در سال فقط مجاز به ثبت تعداد مشخص شده طلاق می باشد. (برخی از افراد سودجو بههمین بهانه از زوجین پول بیش تری دریافت می کنند)

سخن نهایی

درآخر

طلاق توافقی یکی از موارد طلاق است که نسبت به بقیه انواع طلاق ها جنگ و جدل و تنش های کمتری را داراست. درصورتی که تصمیم به جدایی به صورت توافقی نموده اید و مسیر فرآیند طلاق توافقی را نمی دانید ما در مقاله ایی که مطالعه نمودید، نحوه درخواست طلاق توافقی، مراحل طلاق توافقی و شرایط طلاق توافقی را ذکر کردیم.

اما در طول این فرآیند از گرفتن مشاوره حقوقی غافل نشوید، شما می توانید جهت انجام مشاوره حقوقی بصورت تلفنی با مرکز وکیل کمک تماس بگیرید!

 

سوالات متدوال 

برای درخواست طلاق توافقی به کجا باید مراجعه کنیم؟‌

برای درخواست طلاق توافقی ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و سپس به مراکز مشاوره جهت اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق مراجعه و بعد در دفاتر الکترونیک قضایی دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت کنید.

طلاق توافقی چقدر طول می کشد ؟

طلاق توافقی حدودا 10 الی 20 روز کاری زمان نیاز دارد اما عواملی می تواند بر طولانی تر شدن این زمان نیز اثر بگذارد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد و صفر 9099072958