وکیل کمک
۱

شرایط و مدارک گواهی انحصار وراثت

انحصار وراثت-شرایط و مدارک گواهی انحصار وراثت
بازدید 4873

شرایط و مدارک گواهی انحصار وراثت ، یکی از پر تکرار ترین سوالاتی است که از گروه مشاوره حقوقی وکیل کمک پرسیده می شود .متاسفانه بسیار دیده شده که پس از فوت پدر یا مادر اطرافیان آنها که به اصطلاح به آنان ورثه گفته می شود بر سر اموال متوفی به مشکل خورده و بعضا به دعوا و شکایت از یکدیگر ختم می شود.

که همواره بدلیل این است که فرد متوفی قبل از مرگ خود تکلیف اموالش را مشخص نکرده و اصطلاحا وصیت نامه اش را تنظیم نکرده است.

حال ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد انحصار وراثت از تقسیم تا فروش و شرایط و مدارک گواهی انحصار وراثت صحبت کنیم .

مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت

برای دریافت گواهی انحصار وراثت، چنانچه که فرد دارای وکیل باشد، تمامی کار ها توسط وکیل انجام خواهد شد، اما در صورتی که خودتان قصد انجام این امور را داشته باشید باید مراحلی که در ادامه برایتان شرح می دهیم را طی نمایید.

ابتدا باید دادخواستی مبنی بر صادر کردن گواهی انحصار وراثت تنظیم نمایید و آن را درسامانه ثبت کنید. پس از آن مرجع صالح (منظور همان شورای حل اختلاف می باشد) نسبت به این موضوع و اقدام شما، رسیدگی های لازم و ضروری را انجام می دهد. 

بعد از رسیدگی شورای حل اختلاف به دادخواست شما با توجه به محدود و یا نامحدود بودن میراث به جا مانده، اقدام به نشر آگهی در روزنامه می نماید و پس از اتمام دوره مشخص شده (مدت زمان این دوره معمولا یک ماه می باشد) و عدم وجود مشکل خاصی، گواهی حصر وراثت صادر می شود. 

پس از صدور گواهی انحصار وراثت، وراث می توانند نسبت به دریافت سهم الارث خود اقدام نمایند.

نکات تکمیلی :

۱_ با توجه به بخشنامه شماره ۳۸۳۸۴ مورخ ۷ /۷/ ۱۳۹۹ وزارت دادگستری، اگر متوفی دارای اموالی بیشتر ۵۰۰ میلیون ریال معادل ۵۰ میلیون تومان باشد گواهی انحصار وراثت نامحدود صادر می شود و نیازمند نشر آگهی است.

۲_ در صورتی که شخص فوت شده اموالی کمتر از مبلغ ۵۰ میلیون تومان داشته باشد شورای حل اختلاف گواهی انحصار وراثت محدود صادر می‌کنند. (مدت زمان آن به دلیل حذف پروسه نشر آگهی بسیار کوتاه تر می باشد)

مدت زمان اخذ انحصار وراثت محدود دارای اموال کمتر از پانصد میلیون ریال ۳ تا ۷ روز کاری است.

۳_ لازم به ذکر است که برای دریافت گواهی انحصار وراثت، نیازی نیست که حتما وراث اقدام به دریافت آن نمایند، هر ذینفع دیگری مانند طلبکاران متوفی می توانند از شورای حل اختلاف تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت را داشته باشند.

شرایط و مدارک گواهی انحصار وراثت

ورثه برای اینکه بتوانند اموال فرد متوفی را تقسیم و به تصرف خود در بیاورند که امکان فروش برایشان فراهم شود، باید از مراجعه قضایی گواهی انحصار وراثت را دریافت نمایند. 

گواهی انحصار وراثت شامل سهم هر یک از وراث از اموال متوفی، نسبت آنها با متوفی و مشخصاتشان می باشد.

مدارک لازم برای گرفتن گواهی انحصار وراثت

۱_ گواهی فوت

۲_ شناسنامه متوفی

۳_ کارت ملی متوفی

۴_ شناسنامه وراث

۵_ کارت ملی وراث

۶_ استشهادیه ( تنظیم شده در دفترخانه اسناد رسمی به اضافه گواهی امضا توسط سردفتر)

۷_ وصیت نامه 

۸_ دادخواست

نکته : گواهی انحصار وراثت توسط شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی صادر می شود؛ در صورتی که محل سکونت شخص متوفی مشخص نباشد، آخرین محلی که متوفی در آن زندگی می کرده معیار قرار می گیرد.

نکته : برای دریافت استشهادیه، باید حداقل ۳ نفر در دفاتر رسمی حضور پیدا کرده و افرادی که جز ورثه می باشند را معرفی کرده و دفتر اسناد رسمی امضا این افراد را گواهی و تایید می نماید.

 

شرایط و مدارک گواهی انحصار وراثت

 

رای دادگاه انحصار وراثت:

پس از تکمیل مدارک و ارسال آن به همراه دادخواست به دادگاه،قاضی طی یک نوبت این موضوع را از طریق چاپ در روزنامه های کثیر الانتشار(که هزینه چاپ بر عهده خواهان می باشد) به اطلاع عموم می رساند .و اگر در مدت یک ماه معترضی پیدا نشد بر اساس مدارک و اسناد اقدام به صدور حکم می کند.

در صورتی که کسی اعتراضی داشته باشد ،طی جلسه ای در دادگاه به آن رسیدگی کرده و سپس حکم را صادر می کند که قابل تجدید نظر خواهی نیز می باشد.

یک نمونه دادخواست انحصار وراثت

خواهان : …………..  نام پدر :………    شغل :………. محل اقامت :…………. 

خوانده : بقیه وراث در صورت موجود بودن

وکیل :……………………….. به نشانی :……………………………….

خواسته : تقاضای صدور گواهی حصر وراثت (مرحومه…………… )

دلایل و منضمات:

۱- گواهی فوت شماره …. مورخ ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
۲- استشهادیه تنظیمی در دفتر اسناد رسمی
۳- شناسنامه و کارت ملی ورثه به شماره …….. مورخ ۱۳۶۸/۱۰/۲۶

۴- تصویر وکالت نامه به شماره …… مورخ ۱۳۹۸/۰۷/۱۰ میزان تمبر مالیاتی به مبلغ ۹۰۰۰ ریال باطل شد.

شرح خواسته:

ریاست محترم شورای حل اختلاف تهران

با اهدای سلام

احتراما اینجانب بوکالت از خواهان مطالب ذیل را در تشریح دادخواست تقدیمی به استحضار می رساند

شادروان خانم/آقای  ………… فرزند ……… به شماره شناسنامه ……. صادره از …… در تاریخ ……… در ………… مطابق گواهی فوت صادره به شماره ….. فوت گردیده اند. متوفی پیرو دین اسلام و مذهب شیعه بوده اند و ورثه حین الفوت ایشان عبارتد از:……….. فرزند ……….. به کد ملی ………. به شماره شناسنامه ……….. متولد ….. ( فرزند متوفی) می باشند و نامبرده ورثه دیگری ندارد. لذا تقاضای رسیدگی و صدور گواهی انحصار وراثت مورد استدعا می باشد.

سخن نهایی

قوانین انحصار وراثت، قوانین ساده و واضحی است.اما در برخی موارد افراد آگاهی نسبت به این قوانین نداشته و دچار مشکل شده و وقت خود را بیهوده تلف میکنند.بهتر است قبل از اقدام برای شروع مراحل گرفتن گواهی انحصار وراثت مقاله فوق را بدقت بخوانید و در صورت داشتن ابهام و سوال با همکاران ما مشورت کنید.

سوالات متداول

مدارک لازم برای گرفتن گواهی انحصار وراثت چیست؟

برای دریافت گواهی انحصار وراثت، باید گواهی فوت، کپی شناسنامه وراث، فرم استشهادیه، گواهی اظهارنامه مالیاتی و کپی عقدنامه همسر متوفی را همراه خود داشته باشید.

گواهی انحصار وراثت محدود چیست؟

چنانچه اموال شخص فوت شده کمتر از مبلغ ۵۰ میلیون تومان داشته باشد شورای حل اختلاف گواهی انحصار وراثت محدود را صادر می‌نماید .

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. گروه وکیل کمک گفت:

    سلام کاربر گرامی!
    جهت دریافت مشاوره حقوقی در این خصوص، می توانید با شماره ۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸ از طریق تلفن ثابت، بدون کد و صفر تماس بگیرید.

تماس از تلفن ثابت بدون کد و صفر 9099072958